Gå til sidens hovedinnhold

Flaskefuten straffer miljøsatsing

Drikkevarebransjen setter fokus på avgifter som ikke kan begrunnes

Katrine Klemp Bergersen på Roma Mineralfabrikk mener at avgiften på den nye flaska må fjernes. Hør hvorfor.

Artikkelen er over 6 år gammel

LILLESTRØM: Det kostet Roma Mineralvannfabrikk ti millioner kroner å legge om driften i mer miljøvennlig retning. Da kom en årlig avgift til staten på nær fire millioner kroner.

– Vi burde belønnes for å ta miljøansvar. Men grunnavgiften straffer i stedet den mest miljøvennlige emballasjen, sier daglig leder i Roma Mineralvannfabrikk, Marianne Bergersen.
I går møtte hele regjeringen til budsjettkonferanse i Hurdal. I Lillestrøm samlet Bryggeri- og Drikkevareforeningen brusprodusenter, politikere og presse for å sette søkelys på en avgift som har gått ut på dato.

– Rydd opp

– Regjeringen har lovet å rydde opp i avgifter som ikke lenger har noen begrunnelse. Det er vanskelig å argumentere for at den mest miljøvennlige flaska skal ha en avgift og den minst miljøriktig flaska ingen avgift, sier Katrine Bergersen Klemp, markedssjef i Roma Mineralvann i Lillestrøm.
Avgiften hun snakker om er grunnavgiften på engangsemballasje, som er 1,12 kroner per flaske. I 1994 innførte regjeringen Gro Harlem Brundtland denne avgiften for å endre vår adferd i miljøvennlig retning. Fem år senere kom pantesystemet og vi ble verdensmestre i å returnere flasker.
Nå har nesten alle produsenter erstattet returflaskene med flasker som gjenvinnes.

Mer miljøvennlig

De nye flaskene, «PlantBottle», er mer miljøvennlige og reduserer forbruk av vann, energi, transport og olje.
Men den miljøriktige omleggingen straffer bransjen, som nå må betale grunnavgift på til sammen rundt 1,5 milliarder kroner. Miljøargumentet for grunnavgiften er borte, hevder bransjen og vil ha debatt om dette i regjeringens behandling av statsbudsjett.
Medlem i Stortingets finanskomité, Hans Andreas Limi, var med og besøkte øl- og brusprodusentene i går, og lovet å ta dette opp i partiets diskusjon om statsbudsjettet.
– Man innførte en avgift for å endre vår adferd. Nå er grunnlaget for avgiften borte og den er bare en skatt som virker begrensende på utvikling av ny teknologi som tar oss i en mer miljøvennlig retning, sier han.
– Vi føler vi har en veldig god sak, sier Katrine Bergersen Klemp i Roma Mineralvannfabrikk.

Blir kanskje 100 år

Fabrikken gjorde et stort løft da det ble investert for 10 millioner kroner i miljøriktig produksjonsanlegg i håp om at bedriften kan feire 100-årsjubileum i 2020.
Grunnavgiften utgjør en stor andel av investeringen. På drøyt to år har den lille brusfabrikken betalt like mye i grunnavgift til staten som hele miljøinvesteringen kostet. De er små blant de store brusprodusentene, og forsøker å komme inn i dagligvarebransjen og har nå avtaler med 35 butikker.
– Vi kan ikke ta avgiften inn i prisøkning, fordi prisen i stor grad bestemmes av dagligvarekjedene, sier Katrine Bergersen Klemp.
For Coca Cola i Lørenskog utgjør grunnavgiften 308 millioner kroner, ifølge kommunikasjonsdirektør Per Hynne.

 

Kommentarer til denne saken