Skal få fart på Bertel O. Steen

FRA SUKSESS TIL SUKSESS: Daglig leder Bjørn Henry Maarud under gårsdagens åpning av Europris-butikk nummer 211 i Norge på Metro i går. Om kort tid forlater han toppsjefjobben i lavpriskjeden til fordel for konsernsjefstillingen i Lørenskog-selskapet Bertel O. Steen AS. Begge foto: Lisbeth Andresen

FRA SUKSESS TIL SUKSESS: Daglig leder Bjørn Henry Maarud under gårsdagens åpning av Europris-butikk nummer 211 i Norge på Metro i går. Om kort tid forlater han toppsjefjobben i lavpriskjeden til fordel for konsernsjefstillingen i Lørenskog-selskapet Bertel O. Steen AS. Begge foto: Lisbeth Andresen

Artikkelen er over 6 år gammel

Bjørn Henry Maarud snudde Tybring-Gjedde fra tapssluk til suksess og har løftet Europris til nye høyder. Snart tar 57-åringen fra Skedsmokorset over styringen i Bertel O. Steen.

DEL

– Det er bestandig hyggelig når folk strømmer til! smiler Bjørn Henry Maarud mens varaordfører Ragnhild Bergheim (Ap) klipper snora og køen av kunder renner inn under gårsdagens åpning av Europris-butikk nummer 211 på Metro i Lørenskog.

Den er kjedens sjette nye butikk så langt i 2013, og ytterligere ni skal åpne før årets slutt.

– I løpet av en fireårsperiode skal vi være oppe i 250 butikker, slår Maarud fast.

Rekordår i fjor

Da han overtok som toppsjef for drøyt to og et halvt år siden, hadde Europris vært uten daglig leder i seks måneder. Maaruds oppgave var å få etablert en ny ledergruppe og lage en ny strategi, for deretter å selge selskapet fordi de tidligere eierne ville ut.

Tallene taler sitt tydelige språk om at han har lykkes: I 2012 hadde Europris en rekordomsetning på 4,5 milliarder kroner, en resultatgrad på drøyt 10 prosent og en vekst på 13 prosent.

– Det har vært en veldig hyggelig vekst, konstaterer Maarud, som mener bredt varesortiment og gode priser er nøkkelordene for hvorfor konseptet har slått så godt an i Norge.

– Vi tilbyr en blanding av kjente merker og egne merkevarer med lave priser. Og etter hvert dekker vi jo store deler av Norge. Vi har god logistikk, kjøper mye i Asia og har gode innkjøpspriser. Nå har vi i tillegg etablert et joint venture-selskap i Shanghai sammen med finske Tokmanni, som kjøpte Europris i fjor og som driver det samme konseptet i Finland. Tanken er å gå mer direkte på produksjonen i Asia, og gjennom å være dobbelt så store har vi også større tyngde når vi gjør innkjøp, utdyper han.

Krona som ble et symbol

Om tida i Europris har vært god, kan den i Bjørn Henry Maaruds øyne likevel ikke måle seg med årene da han ledet Tybring-Gjedde og Staples.

– Det var en fantastisk periode! Da jeg begynte i 2000 hadde de tapt over 700 millioner kroner. Vi fusjonerte med Andvord-gruppen og solgte senere til hollandske Corporate Express, før vi igjen ble kjøpt av Staples, oppsummerer Maarud, og karakteriserer sine ni år i selskapet som en periode som «gikk helt etter planen og enda bedre», selv om det var tøffe tak i starten.

– Da måtte vi si opp 80 personer, og det er aldri moro, sier Maarud.

– Du har i løpet av få år snudd ett selskap og gitt et annet et solid løft. Hva er hemmeligheten for å lykkes?

– Det er helt avgjørende å ha med seg de rette menneskene, samt å være veldig tydelig på de målene man vil nå.

– Men hvordan får du det til?

– Jeg skal gi deg et eksempel fra Tybring-Gjedde: Vi hadde 21 kvartaler etter hverandre med røde tall. Da satte vi som mål å tjene én krone det neste kvartalet. Utfordringen til alle de ansatte var: Hva kan du gjøre for å bidra til det? Den krona ble selve symbolet på selskapets snuoperasjon, den utløste en utrolig kreativitet blant de ansatte – og vi klarte målet og vel så det, forteller Bjørn Henry Maarud.

– Det handler om å finne enkle symboler på hva man skal oppnå, og det kan ikke være for lang horisont på det. Folk må klare å relatere seg til målene, sier han.

To hovedutfordringer

Om kort tid, i september, går han løs på nye utfordringer som konsernsjef i bilkonsernet Bertel O. Steen, som blant annet har agentur på import av Mercedes-Benz, Peugeot og Kia. Med 11 år i konsernstyret, kjenner Maarud både selskapet og eierne godt.

– Hva er den viktigste utfordringen for Bertel O. Steen?

– Det er to hovedutfordringer: Å øke markedsandelene og å øke lønnsomheten for konsernet.

– Og hvordan skal du få til det?

– Vi må legge en strategi sammen med de ansatte som vi tror på og kan jobbe etter. Og det blir viktig å få med leverandørene på bilsiden, slik at de vil satse sammen med oss.

– Det er et tradisjonsrikt firma du går til?

– Ja, med mye kultur og stolthet i veggene. Vi skal ikke gjøre en revolusjon, men en evolusjon. Vi må ta vare på det gode, men samtidig utvikle mer resultatorientering og aggressivitet i markedet, konstaterer Maarud, som synes det er ganske uproblematisk å gå fra detaljvarehandelen til bilbransjen.

– Ledelse er ganske universelt, men det er selvfølgelig helt andre produkter. Og mens Europris er lite følsomt for konjunkturer, er bilmarkedet mer følsomt for økonomiske oppganger og nedganger. Men det handler i bunn og grunn om å selge, slår han fast.

Slipper å pendle

Maarud gleder seg til å slippe 24 mil tur-retur Fredrikstad hver dag, slik tilværelsen som Europris-sjef har medført.

– Strekningen Skedsmokorset-Lørenskog er mer overkommelig. Jeg sparer to og en halv time hver dag i kjøring, smiler den nye konsernsjefen.

– Og de skal brukes til ...?!

– Tja, det blir vel kanskje til at jeg jobber litt mer ... men ikke si det til kona!

– Hva slags bil kjører du forresten selv?

Maarud tier et lite øyeblikk og blir en smule flakkende i blikket.

Så kommer det:

– Jeg kjører Audi i dag ...

Han skynder seg å legge til:

– Jeg har fått mange kommentarer på at den må parkeres snarest, så jeg er i ferd med å teste ut diverse Bertel O. Steen-produkter. Det er et luksusproblem! smiler Bjørn Henry Maarud.

Veldig klar og tydelig

Styreleder Tom Vidar Rygh i Europris AS beskriver Bjørn Henry Maarud som en tydelig leder.

– Han er en veldig klar og tydelig person som gir tydelige signaler og er resultatorientert. Han er også veldig klar på hvilke forventninger som stilles, sier Rygh.

– Maarud har vært en veldig positiv faktor i Europris, og vi ønsker å holde på den kompetansen gjennom å ha ham med i styret videre, uten at dette er formelt avklart, sier styrelederen.

Romerikes Blad forsøkte i går gjentatte ganger å få tak i styreleder Inge K. Hansen i Bertel O. Steen AS, men uten å lykkes.

Artikkeltags