Miljøsatsingen ved den nye Kiwi-butikken på Auli i Nes er så unik at selveste miljø- og klimaminister Tine Sundtoft vil være til stede under åpningen torsdag.

Miljø fra a til å

– Det er viktig å presisere at tallene vi oppgir er et estimat på hva vi kan spare. Fasiten kjenner vi ikke før vi er i daglig drift, sier administrerende direktør Jan Paul Bjørkøy i Kiwi Minipris.

Kiwi Auli er Kiwi-kjedens første miljøbutikk. Og ikke bare det:

– Denne butikken framstår som Norges fremste miljøbutikk, sier kommunikasjonssjef Eiliv Flakne i Enova.

GRAFIKK: Se hvordan miljøbutikken fungerer (PDF)

Mange elementer

Tiltakene som presenteres i grafikken, vil etter beregningene redusere forbruket med 62 prosent i forhold til en tradisjonell Kiwi-butikk.

Mens en standard Kiwi-butikk har et energiforbruk på rundt 500.000 kilowatt timer, tilsvarende 25 eneboliger, kan dette reduseres til 9,5 eneboliger i miljøbutikken.

Snakk om soltak!

De viktigste elementene er:

  • Passivhus, tettere bygg, tykkere vegger.
  • Led-lys og naturlig lys. Norges første dagligvarebutikk med led som allmennbelysning.
  • Fem 200 meter dype brønner skal magasinere varme og hente kjøling til butikken.
  • Skandinavias største takintegrerte solcelleanlegg. Hele det 1.300 kvadratmeter store taket er dekket med solceller.

Høster lærdom

– Hvorfor akkurat Auli, Bjørkøy?

– Det er litt tilfeldig. Vi har lenge tenkt å bygge en miljøbutikk. Nå hadde vi kommet så langt tankemessig at det var naturlig å legge elementene inn i denne butikken.

– Kommer det flere slike?

– Det få tiden vise. Vi tester mange ulike miljøtiltak i denne butikken og vil trekke lærdommen med til nye bygg.

– Noen av elementene kan sikkert også brukes i eksisterende butikker, for eksempel overgang til ledlys og CO2-anlegg, sier Jan Paul Bjørkøy.

7,8 millioner

Merkostnadene for miljøbutikken er 7,8 millioner kroner, inkludert støtte fra Enova på 3,3 millioner.

– Hvor mange år vil dere bruke på å spare inn merkostnadene?

– Det vet jeg ikke. Det vil ta mange år, avhengig av utviklingen på strømprisen. Men vi må være villige til å teste og prøve nye ting.

– Kiwi tar i bruk svært innovative løsninger for energieffektivisering i denne butikken og bidrar til inntrykket av dagligvarebransjen som miljø- og klimafokusert, sier Flakne i Enova.

Enova har investert 255 millioner kroner til energi- og klimateknologitiltak i dagligvarebransjen i årene 2011–2013.