Miljøsatsingen ved den nye Kiwi-butikken på Auli i Nes er så unik at selveste miljø- og klimaminister Tine Sundtoft vil være til stede under åpningen torsdag.
Miljø fra a til å
– Det er viktig å presisere at tallene vi oppgir er et estimat på hva vi kan spare. Fasiten kjenner vi ikke før vi er i daglig drift, sier administrerende direktør Jan Paul Bjørkøy i Kiwi Minipris.
Kiwi Auli er Kiwi-kjedens første miljøbutikk. Og ikke bare det:
– Denne butikken framstår som Norges fremste miljøbutikk, sier kommunikasjonssjef Eiliv Flakne i Enova.
GRAFIKK: Se hvordan miljøbutikken fungerer (PDF)
Mange elementer
Tiltakene som presenteres i grafikken, vil etter beregningene redusere forbruket med 62 prosent i forhold til en tradisjonell Kiwi-butikk.
Mens en standard Kiwi-butikk har et energiforbruk på rundt 500.000 kilowatt timer, tilsvarende 25 eneboliger, kan dette reduseres til 9,5 eneboliger i miljøbutikken.
Snakk om soltak!
De viktigste elementene er:
- Passivhus, tettere bygg, tykkere vegger.
- Led-lys og naturlig lys. Norges første dagligvarebutikk med led som allmennbelysning.
- Fem 200 meter dype brønner skal magasinere varme og hente kjøling til butikken.
- Skandinavias største takintegrerte solcelleanlegg. Hele det 1.300 kvadratmeter store taket er dekket med solceller.
Høster lærdom
– Hvorfor akkurat Auli, Bjørkøy?
– Det er litt tilfeldig. Vi har lenge tenkt å bygge en miljøbutikk. Nå hadde vi kommet så langt tankemessig at det var naturlig å legge elementene inn i denne butikken.
– Kommer det flere slike?
– Det få tiden vise. Vi tester mange ulike miljøtiltak i denne butikken og vil trekke lærdommen med til nye bygg.
– Noen av elementene kan sikkert også brukes i eksisterende butikker, for eksempel overgang til ledlys og CO2-anlegg, sier Jan Paul Bjørkøy.
7,8 millioner
Merkostnadene for miljøbutikken er 7,8 millioner kroner, inkludert støtte fra Enova på 3,3 millioner.
– Hvor mange år vil dere bruke på å spare inn merkostnadene?
– Det vet jeg ikke. Det vil ta mange år, avhengig av utviklingen på strømprisen. Men vi må være villige til å teste og prøve nye ting.
– Kiwi tar i bruk svært innovative løsninger for energieffektivisering i denne butikken og bidrar til inntrykket av dagligvarebransjen som miljø- og klimafokusert, sier Flakne i Enova.
Enova har investert 255 millioner kroner til energi- og klimateknologitiltak i dagligvarebransjen i årene 2011–2013.