Fødte butikk-idé i ammetåka

NETT-PÅ-NETT: Sansen for «baby-stæsj» våknet da Jeanette Landfald Bækkevold ble mamma første gang. Med nummer tre, Tia, tar hun og mannen det «helt ut» og starter nettbutikk. Alle foto: Kay Stenshjemmet

NETT-PÅ-NETT: Sansen for «baby-stæsj» våknet da Jeanette Landfald Bækkevold ble mamma første gang. Med nummer tre, Tia, tar hun og mannen det «helt ut» og starter nettbutikk. Alle foto: Kay Stenshjemmet Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Med lille Tia ved brystet fikk trebarnsmamma og frilansfotograf Jeanette Landfald Bækkevold (34) en helt ny idé.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

Åtte timer seinere hadde ideen om nettbutikk fått navn og de første vareprøvene var bestilt.

– Jeg ville ikke vente til fornuften fikk overtaket, og ideen forsvant i løse lufta, ler Jeanette. Mens tvillingsønnene (2) er i barnehagen og lille Tia (5 md.) sover formiddagslur, er Jeanette i gang med jakten på «pynt og stæsj» for barn fra null til seks år. I mai etablerte hun enkeltmannsforetak i samarbeid med ektemannen Børge.

Tenkt lenge

– Mannen min og jeg har i flere år snakket om å lage en familiebedrift på si', men vi har ikke funnet konseptet. Ikke før den dagen jeg satt og ammet Tia, ler Jeanette.

1. november skal nettbutikken åpne. Innen da skal sortimentet komponeres og nettsiden utformes.

Som profesjonell fotograf har Jeanette ekspertise i bedriften, som er enkeltmannsforetak.

Pippi-filosofi

Med tre små under tre år er tida knapp, men det bekymrer ikke nettbutikk-gründeren:

– Vi har gitt oss god tid til å komme i gang. Mannen min har delt opp pappapermen. Jeg er multitaskingtypen, må alltid ha et prosjekt. Jeg lever etter Pippi Langstrømpes filosofi: «Dette har jeg aldri gjort før, så dette er jeg helt sikker på at jeg kan.» Så får tiden vise, sier Jeanette, mens mammas fotomodell gir signaler om at hun vil sove.

Jeanette betegner investeringene som beskjedne og risikoen lav:

– Vi har lagt oss på et rimelig prisnivå, og vil bygge ut etter hvert. Vi håper at dette blir en interessant bigeskjeft for oss, sier hun. Mannen Børge er elektriker, og Jeanette jobber som fotograf i team med en journalist.

Fra eget liv

Butikknavnet «Tim og Tia» er tatt rett ut av familiens liv: Da de ventet barn første gang, var både guttenavnet og jentenavnet tidlig klart:

– Så ble det hele to gutter, og vi tenkte helt nytt. Så kom Tia i vinter. Om det blir en Tim en gang, er vel heller usikkert. Nettbutikken er vel den neste «babyen», smiler Jeanette.

«Tim og Tia» er ikke eneste i sitt slag i markedet?

– Nei, men jeg ser at det er mange butikker som tilbyr litt. Vi vil prøve å gjøre det til en bred og unik nettbutikk med «alt» til fest for og med barn i førskolealderen: Antrekk og pynt til nyfødtfotografering, dåp, navnefest og bursdag, inklusive «partyeffekter». Tida vil vise hvor godt vi treffer småbarnsforeldrene «hjemme», sier Jeanette..

Artikkeltags