(NETTAVISEN): Lenge har det vært kjent at appene du har på Iphonen din har detaljert kjennskap til hvor du befinner deg og hva du gjør på mobilen. Denne informasjonen selges systematisk videre til kommersielle aktører.
Appene vet hvor du trener, hva du spiser og hva du ønsker deg til bursdagen. Nå kan det ta slutt:
Når du har lastet ned iOS 14.5 vil du få et spørsmål når du åpner en app for første gang etter programvareoppdateringen: Vil du la (appens navn) spore aktivitetene dine gjennom andre selskapers apper og nettsider?
Ved å svare «be appen om å ikke spore» kan du sette en effektiv stopper for sporing gjennom IDFA (Identifier for Apps).

SKAPER STORM: Nå kan du aktivt velge å ikke bli sporet av appene du bruker. Foto: Apple
Det er ti måneder siden Apple kunngjorde endringene, og som Nettavisen Økonomi skrev den gang, kan oppdateringen få dramatiske konsekvenser for en hel bransje som håver inn på persontilpasset reklame.
Slik stopper du sporingen på IOS 14.5
Før IOS 14.5 kunne du skru av sporing på alle apper ved å gå til Innstillinger > Personvern > Sporing. Der kunne du skru av «La apper be om å spore».
Med IOS 14.5 kan du gå enda mer i dybden. Når du laster ned en app, vil du automatisk bli spurt om du gir appen tillatelse til å spore deg.
Hvis du vil se hvilke apper som har spurt om tillatelse til å spore deg tidligere, går du til Personvern > Sporing. Under «La apper be om å spore» kan du se de spesifikke appene.
Dersom du heller ikke ønsker at Apple skal bruke din data til å levere målrettede annonser, kan du gå til Personvern > Apple-annonser (nederst på siden) og slå av «Personlig tilpassede annonser».
Facebook er rasende
Apples nye personvern-grep kan komme til å koste milliarder av dollar for selskaper som lever av å selge informasjon til kommersielle aktører, som Facebook og Google. Ifølge Forbes kan Facebook risikere å tape åtte milliarder dollar i år på å ikke samle presis informasjon om sine 2,8 milliarder brukere.
Facebook har vært klar over denne trusselen lenge, og har trykket fullsides annonser i aviser som Wall Street Journal, New York Times og Washington Post med anklager om at Apples nye oppdatering vil være skadelig for forbrukere og små selskaper.
Facebook har også lansert en egen nettside hvor små selskaper kan dele sine historier om hvordan målrettede annonser har hjulpet deres forretninger.
– Det handler om overskudd, ikke personvern, skrev Facebooks reklamesjef Dan Levy i sin blogg i desember i fjor.
– Vi har mange konkurrenter som kommer med påstander som ofte er villedende, sa Facebook-gründer Mark Zuckerberg etter å ha lagt fram tallene for fjerde kvartal.
Facebook mener at Apple opptrer hyklersk, og at oppdateringen vil tvinge selskaper til å bruke andre kanaler.
– Grepet vil tvinge selskaper til å ta i bruk abonnementtjenester og andre app-relaterte betalingsløsninger for å få inntjening. Dette betyr at Apple dra fordel av, og mange tjenester som nå er gratis vil komme til å ta betalt eller legge ned, skriver Levy.
Den nye iOS 14.5-oppdateringen betyr ikke at du vil slutte å få reklame på Facebook og andre apper, men disse vil ikke være tilpasset til deg på samme måte som før.
Slik kan Apple tjene på oppdateringen
Apple er i mindre grad interessert i kundenes data og opplysninger, fordi teknologi-giganten først og fremst tjener penger på å selge datamaskiner og mobiltelefoner. I tillegg har selskapet lenge markedsført seg selv som en forkjemper for personvern.
– Personvern betyr at brukerne vet hva de sier ja til i klartekst og gjentatte ganger. Jeg tror at folk er smarte, og at noen ønsker å dele mer data enn andre. Spør dem. Spør dem hver gang. Få dem til å be deg slutte å spørre dersom de blir lei av at du spør. De skal vite nøyaktig hva du skal gjøre med deres data, sa Apple-gründer Steve Jobs på en konferanse i 2010 med Mark Zuckerberg blant publikum.
Men Financial Times mener at Apple også kan tjene på oppdateringen på to måter:
Når selskapene bak appene ikke lenger kan selge informasjon om brukerne til kommersielle aktører, vil disse i stedet begynne med å ta seg betalt av brukerne. Apple kan komme til å ta mellom 15 og 30 prosent av hver transaksjon og abonnent, ifølge den innflytelsesrike næringslivsavisen.Ettersom den nye oppdateringen på mange måter vingeklipper konkurrentenes forretningsmodell, kanApple rulle ut sin egen måte å få reklameinntekter på.