Nå er hjelpetelefonen åpnet: – Tror det kan avlaste AMK og legevakta

STÅR SAMMEN: Ordfører Eyvind Jørgensen Schumacher og Ullensaker frivilligsentrals leder, Rita Fjeld Hovden, markerte åpningen av den nye hjelpetelefonen nå i ettermiddag.

STÅR SAMMEN: Ordfører Eyvind Jørgensen Schumacher og Ullensaker frivilligsentrals leder, Rita Fjeld Hovden, markerte åpningen av den nye hjelpetelefonen nå i ettermiddag. Foto:

30 frivillige vil fra i dag svare så godt de kan på spørsmål rundt koronakrisen.

DEL

(MittJessheim) Kapasiteten på Ullensaker kommunes sentralbord har nærmest vært sprengt siden koronabølgen skylte innover landet.

Nå forlenges sentralbordtiden med seks timer ved hjelp av 30 frivillige som har meldt seg til dyst. Fra i ettermiddag klokka 15 kan man ringe 21097894 for å få ulike svar eller veiledning rundt koronakrisen, men to av initiativtakerne, Rita Fjeld Hovden i Ullensaker frivilligsentral og ordfører Eyvind Jørgensen Schumacher, presiserer at hjelpelinjen ikke er en helsefaglig telefon, og at den ikke er bemannet av leger.

– Mange sitter nå hjemme og bekymrer seg, og det har vi særlig merket på sentralbordet på rådhuset. En del henvendelser er ikke blitt besvart foreløpig, så nå utvider vi telefontiden for å kunne favne om alle disse som ønsker noen å prate med, sier Schumacher.

– Og på den måten kan den kanskje avlaste AMK og legevakta litt da det er kommet mange spørsmål dit som ikke handler om akutt sykdom.

– Over 60 meldte seg

– Over 60 frivillige meldte seg til å besvare hjelpetelefonen i løpet av kort tid, og det er helt utrolig bra. Nå kommer et stort behov til å bli dekket, mener Schumacher.

Hensikten med hjelpetelefonen er at de frivillige skal kunne gi allmennyttige svar på det meste.

– Men det sitter ingen fagpersoner i andre enden, understreker Rita Fjeld Hovden.

– Typiske spørsmål vi ser for oss er; kan noen hjelpe meg å handle? Hvor lenger kommer koronakrisen til å vare? Er korona så farlig som man tror? Går toget fortsatt fra Oslo til Gardermoen?

SVARER PÅ DET MESTE: Mona Johansen og Helga Skiaker er to av de frivillige som skal besvare ulike spørsmål befolkningen måtte ha rundt koronasituasjonen.

SVARER PÅ DET MESTE: Mona Johansen og Helga Skiaker er to av de frivillige som skal besvare ulike spørsmål befolkningen måtte ha rundt koronasituasjonen. Foto:

– Mange har problemer med å sortere informasjon nå

Hovden tror mange nå bare har et behov for å høre en stemme.

– Vi hjelper til med det vi kan og bruker internett til å finne svarene vi selv ikke har. Mange ønsker jo bare hjelp til å finne svar på Folkehelseinstituttet for eksempel. Poenget er at folk har behov for å prate med godt voksne folk, og det er så mye informasjon nå at mange har problemer med å sortere.

Vil innskrenke skjenketiden fra tirsdag: – Jeg ber om at det ikke blir arrangert fester i helgen

Siri Wolland i Ullensaker kommunen mener man nå får løftet fram arbeidet de frivillige i Ullensaker gjør.

– Nå kan vi virkelig benytte oss av den fantastiske kompetansen disse menneskene sitter på, roser hun.

– Det blir spennende nå og se hvem som ringer og hva de lurer på. Dette er rett og slett en medmenneskelig hjelpetelefon, avslutter hun.


Artikkeltags