Bileiere på klagetoppen

Sørg alltid for å skrive kontrakt når du kjøper bruktbil, og pass på at selgere ikke kan fraskrive seg ansvar i ettertid.

Sørg alltid for å skrive kontrakt når du kjøper bruktbil, og pass på at selgere ikke kan fraskrive seg ansvar i ettertid. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Det klages som aldri for til Forbrukerrådet, og norske bileiere er – ikke uventet – de som klager mest.

DEL

(Siste) Det viser en fersk oversikt fra Forbrukerrådet.

I fjor meglet rådet i 5.593 konflikter, og hele 1.525 av dem dreide seg om bil.

Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, er ikke overrasket over at bilklager topper listen:

– Bilen er en stor investering, og vi er avhengige av den for å få hverdagen til å gå rundt. Det er også mye som kan gå galt med en bil, og det koster å reparere. Det betyr at mye står på spill økonomisk også for selgeren. Alt dette øker konfliktnivået og med det behovet for en nøytral megler, sier hun.

– En feil på bilen koster fort en del å rette opp i, og det er nok grunnen til at hver fjerde klage handler om nettopp bil, sier Flønes, og viser til at klagerne krever selgerne for gjennomsnittlig drøyt 40.000 kroner.

Verdien på alle reparasjonene og prisavslagene beløper seg totalt til 185 millioner kroner i 2013.

Klagetoppen

2013

2013

2012

2012

Rang

Klagesaker

Antall

Andel

Antall

Andel

Vekst

1

Bil

1525

26,9 %

1446

25,5 %

5 %

2

Håndverkertjenester

522

9,2 %

515

9,1 %

1 %

3

Byggevarer

450

7,9 %

415

7,3 %

8 %

4

Mobiltelefon

438

7,7 %

467

8,2 %

- 6%

5

Møbler og interiør

294

5,2 %

288

5,1 %

2 %

6

Klær og tilbehør

268

4,7 %

253

4,5 %

6 %

7

Datamaskiner

235

4,1 %

283

5 %

- 17 %

8

Verkstedtjenester

212

3,7 %

231

4,1 %

- 8 %

9

Hvitevarer

210

3,7 %

178

3,1 %

18 %

10

Avtalerett

144

2,5

219

3,9 %

- 34 %

11

Båt

134

2,4 %

140

2,5 %

- 4 %

12

Motorsykler og mopeder

117

2,1 %

117

2,1 %

0 %

13

Bilutstyr

117

2,1 %

111

2,0 %

5 %

14

Dyr og dyreutstyr

113

2,0 %

117

2,1 %

- 3 %

15

Kultur, sport og underholdning

89

1,6 %

79

1,4 %

13 %

16

TV og radio

86

1,5 %

112

2 %

- 23 %

17

Mat og helse

76

1,3 %

63

1,1 %

21

18

Sportsutstyr og barneutstyr

64

1,1 %

57

1 %

12 %

19

Innholdstjenester

62

1,1 %

25

0,4 %

148 %

20

Campingvogner og bobiler

59

1 %

62

1,1 %

- 5 %

Flønes forteller at folk klager for både penger og prinsipper, men hun kan fortelle at det ikke bare er prisen som avgjør om det faktisk blir en klagesak.

– Nei, det har også en del å si at folk virkelig føler seg dårlig behandlet. Ofte hører vi at «det er ikke pengene, det er prinsippet».

Som forbruker kan det være utfordrende å stå opp mot et stort firma. Den som klager til Forbrukerrådet får imidlertid gratis megling for å finne en løsning.

– Skulle forbrukerne istedenfor gått til en advokat, ville timene til saksbehandlingen på ett år blitt priset til over 50 millioner kroner, sier Ingeborg Flønes.

Når det oppstår en konflikt mellom forbruker og selger, kan Forbrukerrådet behandle saken. Forbrukerrådets saksbehandler er da nøytral megler, og søker en løsning begge parter kan leve med.

Hvis en av partene ikke er fornøyd med utfallet, kan han/hun ta saken videre til Forbrukertvistutvalget.

Det har mye til felles med en domstol, og går vedtaket din vei, kan du få pengene dine med myndighetenes hjelp.

Saken må høre inn under forbrukerkjøpsloven, kjøpsloven, håndverkertjenesteloven eller angrerettloven. I andre fall, er det gode muligheter for å kunne sende saken til en klagenemnd.

I tillegg gir Forbrukerrådet veiledning til rundt 100.000 forbrukere årlig.

Klagefakta

  • I 2013 behandlet Forbrukerrådet 5.593 klagesaker.
  • 77 prosent av sakene ble avsluttet av Forbrukerrådet, mens 23 prosent ble sendt videre til Forbrukertvistutvalget.
  • Forbrukeren får medhold i 82 prosent av sakene som blir løst i Forbrukerrådet. (ANB)

Artikkeltags