Gå til sidens hovedinnhold

Mintgrønn og rød stasjon: – Vi var veldig spent på resultatet

Strømmens farger er vanligvis grått og rødt. Stasjonsbygningen er derimot blitt malt i rødt og mintgrønt. – Nå ser bygningen ut slik den gjorde for 120 år siden, forklarer Espen Skaarer Johansen i Bane Nor Eiendom.

Stasjonsbygningen på Strømmen fra 1901 har fått nytt utseende, og det står ikke til å nekte for at meningene er forskjellige.

– Sånn vil det alltid være. Vi var veldig spent på resultatet, men personlig synes jeg bygningen er blitt veldig fin, uttaler Espen Skaarer Johansen, vedlikeholdssjef i Bane Nor Eiendom.

Føles godt

Behovet for utvendig vedlikehold var stort nå, siden det er flere år siden stasjonsbygningen og privetet er blitt malt.

– Både bobling og flassing fortalte at det var på høy tid å få gjort en jobb.

– Vi har ventet på penger i noen år, og det føles godt endelig å ha fått utført arbeidene, sier han.

Mange lag

Før malerne kunne gå på med sine malerkoster måtte all gammel maling fjernes.

– Det ble konstatert at det var mange lag maling i dette tilfellet, og til slutt kom den mintgrønne fargen fram.

– Vi bestemte oss derfor for fargene rød og mintgrønn, for å gi bygningen sitt opprinnelige utseende.

Bevaringsverdig

Strømmen er blant landets eldste jernbanestasjoner, siden den er fra åpningen av Hovedbanen i 1854.

Den eldste stasjonsbygningen lå på østsiden av sporene.

Ved anlegg av dobbeltspor i 1901 oppførte stedets trevarefabrikk dagens bygning på vestsiden av sporene.

Privetet ble i 1902 flyttet til dagens posisjon. Begge bygningene er bevaringsverdige.

Vel en million

Johansen har ennå ikke sett sluttbeløpet for arbeidene, men han sier det vil dreie seg om i overkant av en million kroner.

– Haga & Berg AS har utført arbeidene for oss. De har flinke folk, kommenterer han.

– Reisende ber om at uret blir satt i stand?

– Ja, det må vi få orden på, svarer vedlikeholdssjef Johnsen.

Fint resultat

Leder i Strømmen Vel, Hans-Olaf Lier, har ennå ikke fått sett de to bygningene i ny drakt.

– Derfor kan eller vil jeg ikke kommentere, men jeg forstår at fargevalget har et historisk sus over seg.

Lokalhistoriker Steinar Bunæs har derimot vært på stasjonen og studert endringen.

– Jeg synes alt der ser helt fint ut, uttaler han.

Fakta

  • Åpningstoget til Strømmen med inviterte gjester ankom Strømmen 4. juli 1853.
  • Landets første industrispor til sagbrukene langs elva sto ferdig i 1853.
  • Det første telegrammet i landet ble sendt fra Sagdalen 19. desember 1853.
  • Første jernbanepoståpneri ble etablert på Strømmen 1. februar 1855.
  • Norsk Hoved-Jernbane Kristiania-Eidsvold åpnet 1. september 1854.

Kommentarer til denne saken