Stasjonsbygningen på Strømmen fra 1901 har fått nytt utseende, og det står ikke til å nekte for at meningene er forskjellige.
– Sånn vil det alltid være. Vi var veldig spent på resultatet, men personlig synes jeg bygningen er blitt veldig fin, uttaler Espen Skaarer Johansen, vedlikeholdssjef i Bane Nor Eiendom.
Føles godt
Behovet for utvendig vedlikehold var stort nå, siden det er flere år siden stasjonsbygningen og privetet er blitt malt.
– Både bobling og flassing fortalte at det var på høy tid å få gjort en jobb.
– Vi har ventet på penger i noen år, og det føles godt endelig å ha fått utført arbeidene, sier han.
Mange lag
Før malerne kunne gå på med sine malerkoster måtte all gammel maling fjernes.
– Det ble konstatert at det var mange lag maling i dette tilfellet, og til slutt kom den mintgrønne fargen fram.
– Vi bestemte oss derfor for fargene rød og mintgrønn, for å gi bygningen sitt opprinnelige utseende.
Bevaringsverdig
Strømmen er blant landets eldste jernbanestasjoner, siden den er fra åpningen av Hovedbanen i 1854.
Den eldste stasjonsbygningen lå på østsiden av sporene.
Ved anlegg av dobbeltspor i 1901 oppførte stedets trevarefabrikk dagens bygning på vestsiden av sporene.
Privetet ble i 1902 flyttet til dagens posisjon. Begge bygningene er bevaringsverdige.
Vel en million
Johansen har ennå ikke sett sluttbeløpet for arbeidene, men han sier det vil dreie seg om i overkant av en million kroner.
– Haga & Berg AS har utført arbeidene for oss. De har flinke folk, kommenterer han.
– Reisende ber om at uret blir satt i stand?
– Ja, det må vi få orden på, svarer vedlikeholdssjef Johnsen.
Fint resultat
Leder i Strømmen Vel, Hans-Olaf Lier, har ennå ikke fått sett de to bygningene i ny drakt.
– Derfor kan eller vil jeg ikke kommentere, men jeg forstår at fargevalget har et historisk sus over seg.
Lokalhistoriker Steinar Bunæs har derimot vært på stasjonen og studert endringen.
– Jeg synes alt der ser helt fint ut, uttaler han.
Fakta
- Åpningstoget til Strømmen med inviterte gjester ankom Strømmen 4. juli 1853.
- Landets første industrispor til sagbrukene langs elva sto ferdig i 1853.
- Det første telegrammet i landet ble sendt fra Sagdalen 19. desember 1853.
- Første jernbanepoståpneri ble etablert på Strømmen 1. februar 1855.
- Norsk Hoved-Jernbane Kristiania-Eidsvold åpnet 1. september 1854.