Rumpe-suksessen

Vi jobber i en tid hvor man virkelig må ha to tanker i hodet samtidig

Vi jobber i en tid hvor man virkelig må ha to tanker i hodet samtidig

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Signert: 

Du vil ikke tro hvor godt saken med tittelen «Derfor er kvinner med brede rumper attraktive» ble lest på rb.no.

Men du er kanskje en av dem som lurer på hvorfor RB brakte den saken til leserne sine?

Det var jeg som gjorde det. Og jeg syntes jeg var veldig flink. Lurer du på hvorfor, kan jeg forsøke å forklare det.

Utgangspunktet var en artikkel som verserte på Facebook. Jeg stoppet opp ved den. Jeg hadde ikke noe imot budskapet, for jeg er ikke så smal over akterspeilet selv. Den fenger nok både kvinner og menn, tenkte jeg.

Jeg mente å ha hørt om flere gode grunner til at menn liker brede rumper, googlet litt og sakset dem fra andre medier, som selvfølgelig fikk kreditt for de kopierte setningene.

Det tok meg 15 minutter, inklusive kjøp av et par «passende» bilder på rimeligst mulig måte. Og vips så var kvelden som «flink» nettvakt i boks.

Nina Skyrud

Journalist og Signert-skribent i Romerikes Blad.

Kurvene som måler trafikken fløy til værs.

Litt debatt skapte den også. Flere syntes ikke det spilte noen rolle hva slags rumper damene har. Så alt i alt en suksess.

LES OGSÅ: Ingen grunn til å fortvile over stor rumpe

Men hvorfor har vi sånne saker?

Saken ble lagt åpen ut og kunne leses av alle. Vi trenger slike saker for å beholde ikke-betalende abonnenter på nettsiden vår, og de scorer godt på måleinstrumentene.

Vi jobber i en tid hvor man virkelig må holde to i tanker i hodet samtidig.

Til sammenligning brukte tre mann, nyhetsleder, utgavesjef og typograf, to-tre timer sammen for å presentere en åttesiders reportasje om Utøya i avisa 22. juli. Da hadde journalist og fotograf allerede jobbet et par dager med saken. Alt var egenprodusert med bilder og video. Jeg som nettvakt brukte også en time på å sy den sammen til nettavisen.

Satt opp mot de 15 minuttene brukt på rumpesaken, snakker vi altså om en helt annen tidsbruk.

Men det var rumpesaken som ble mest lest.

I dette ligger det store paradokset som gjør det krevende både å være journalist og leder i bransjen vår om dagen.

Ingen mener at Romerikes Blad bare skal levere rumpesaker og andre lettvinte artikler sakset fra andre.

Alle mener at vi skal ta oss råd til å bruke ressurser på de viktigste sakene, dem vi mener vi bør lage, fordi det er jobben vår.

Samtidig er det sakene med flest visninger på nett som topper listene over saker med suksess, både av saker vi tar betalt for og gratissakene.

Hver journalist kan følge med på sin egen, personlige måling og se hvordan han eller hun gjør det.

Hva er det som gjør meg flink?

Å skaffe flere tusen klikk på 15 minutter, eller å bruke timevis på å sette meg inn i et vanskelig tema og skrive en serie artikler om barn med autisme på Romerike som ikke får den hjelpen de burde ha – som jeg også har gjort, og tenker å fortsette med?

Jeg vet hva foreldrene til barna mener.

Hva mener du?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags