Av og til er annonsørenes iver etter å fange meg altfor stor

Det jobbes hele tiden for å kartlegge mer og mer om oss

Det jobbes hele tiden for å kartlegge mer og mer om oss

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger. 

For mye og for lite forderver alt, heter det. Sånn er det med annonser man er nødt til å se, enten det er på TV, nettbrett, mobil eller PC. Noen ganger er de ulidelig irriterende. Andre ganger er de interessante, fordi man kanskje er på jakt etter akkurat det produktet, eller den tjenesten annonsen gjelder.

Annonsene skaffer inntekter til å lage nyhetssendinger, nettaviser og opprettholde nettsteder vi har nytte av. Likevel, av og til er det deilig å betale seg ut av det og slippe reklamen. At vi har en reklamefri, lisensfinansiert TV-kanal i Norge er et gode som i hvert fall jeg setter stor pris på.

Av og til blir annonsørenes iver etter å fange nettopp meg, fordi de har plukket opp at jeg via min PC har vist en viss interesse for produktene deres, altfor stor.

For en stund siden kjøpte jeg en kjole jeg likte godt og ble nysgjerrig på om det var flere fine kjoler av samme merke på markedet. Det skulle jeg ikke ha gjort! Etterpå kunne jeg knapt åpne en side på internett uten å se reklame for disse kjolene fra samme nettsted hele tiden. De dukket opp i annonsefeltet overalt fra rb.no til en engelsk linedanceside jeg ofte oppsøker. Egentlig ganske unødvendig, for jeg hadde jo funnet dette nettstedet og var klar over at de solgte disse kjolene. Etter hvert ble jeg så lei av å se dem at jeg mistet lysten til å kjøpe en til av det merket selv om jeg i utgangspunktet synes de er veldig fine.

Klok av skade skal det veldig mye til for at jeg klikker på en annonse på nett.

Vanskeligere er det å styre hva som kommer opp i nyhetsfeeden på Facebook. Jeg havnet trolig tilfeldigvis innom nettsiden til en kjøkkenleverandør på jakt etter stekeovn. Da dukket betalt post for dette kjøkkenet opp på Facebook-profilen min. Hadde jeg kunnet velge, ville jeg ikke hatt reklame i nyhetsfeeden min på Facebook i det hele tatt, bare poster fra sider og grupper jeg følger og dem jeg er Facebook-venn med. Men Facebook skal tjene penger. Og det gjør de.

Nå er det heldigvis slutt på Facebook-annonsene som tilbød meg kredittlån, kanskje fordi jeg tok meg tid til å si fra at de var irrelevante. Men hvem tar seg tid til det i lengden?

Det er vanskelig nok å ha tid til å få med seg alt man er interessert i. Mengden med informasjon er enorm og man føler ofte at man ikke har kontroll.

Det jobbes hele tiden for å nå oss med informasjon vi opplever som relevant ved å kartlegge mer og mer om oss; hvor vi bor, hva vi handler og hva vi er interessert i. På et vis er det bra, fordi man kan oppdage nye tilbud og arrangementer man har interesse av.

Man kan likevel bli litt betenkt over alle sporene vi legger igjen om hvem vi er og iveren etter å samle den for å bruke informasjonen til markedsføring.

Google har blitt storebroren som ser deg og vet hvem du sender og mottar eposter fra. Facebook vet hvem som er vennene dine, familien din og hva du driver med.

Vi får bare håpe informasjonen blir brukt med vett og forstand.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken