Etter mange år med fall i papiropplaget kunne Romerikes Blad juble for abonnementsvekst igjen for ett år siden. I 2016 fortsatte veksten.
De godkjente tallene viser at Romerikes Blad hadde 25.846 abonnenter i fjor.
Det betyr at avisen har 933 flere abonnenter på ett år og veksten skyldes satsingen på brukerbetaling på nett.
– Vår strategi om å ta betalt for innholdet vi leverer også digitalt, har rett og slett vært en suksess, skriver ansvarlig redaktør Magne Storedal i en kommentar tirsdag.
Opplaget for papiravisen har sunket jevnt og trutt de siste 15 årene, men den kraftige økningen på nett kompenserer for fallet.
– Opplagstallene er gledelig lesing for Romerikes Blad. Vi tar veksten som en bekreftelse på at stadig flere opplever Romerikes Blad som en relevant nyhetsformidler og at vi lykkes med å tilpasse innholdet og produktet til de digitale mediekanalene, sier administrerende direktør Ole-Jacob Mosvold i Romerikes Blad.
Størst på Østlandet
På ett år har også antall aID-registreringer (digitale brukere) i RB vokst med 7.500, til totalt drøye 27.500 tirsdag.
Det skyldes – i tillegg til salg av digitalabonnement – både at papirabonnenter har registrert seg som digitale brukere, og at det er mulig for abonnentene å dele RB+ med inntil fire andre husstandsmedlemmer.
Ser man nærmere på lesertallene, så ser man at 96.000 mennesker leser en av RBs publikasjoner hver dag.
Det gjør Romerikes Blad til Østlandets største avis i lesertall utenfor Oslo.
Dobling av digitalabonnenter
Trenden på Romerike er ikke unik. For de større dagsavisene i byene her til lands er nå hvert fjerde abonnement heldigitalt. Tall fra Mediebedriftene viser at andelen rene digitalabonnementer mer enn dobler seg for de lokale dagsavisene og utgjør nå 12 prosent av totalopplaget.
Til tross for den sterke digitale konverteringen er det fortsatt slik at de aller fleste avisleserne velger komplett-abonnement som gir både papiravis og nett-tilgang.
Av avisene som opererer på Romerike opplever også Enebakk Avis (117), Raumnes (50) og Østlandets Blad (67) en vekst i abonnementsmassen.
Glåmdalen, Indre Akershus Blad, Eidsvoll Ullensaker Blad og Varingen har en nettonedgang i antall abonnenter.
I Amedia – selskapet som eier Romerikes Blad – er stemningen god. 48 av 62 Amedia-aviser opplever vekst, og samlet vokser opplaget i konsernet med 1,9 prosent, fra 498.961 til 506.688.
– Framgangen er et resultat av endret strategisk fokus i Amedia hvor hovedfokus er en bevisst satsing på god og relevant lokaljournalistikk, skriver konsernsjef Are Stokstad i en pressemelding.
Aftenposten er fortsatt landets desidert største avis med et totalopplag på 210.472. VG må tåle den største tilbakegangen med hele 14 prosent, men er fortsatt nest størst med et totalopplag på 96.988. Dagbladet er landets tredje største med et totalopplag på 75.321.
Opplagstall for Akershus-avisene i 2016
Avis | Netto totalt 2016 | Netto totalt 2015 | Endring netto opplag |
Romerikes Blad | 25 846 | 24 913 | 933 |
Budstikka | 18 496 | 20 023 | -1 527 |
Glåmdalen | 14 394 | 14 655 | -261 |
Østlandets Blad | 8 197 | 8 130 | 67 |
Indre Akershus Blad | 7 431 | 7 638 | -207 |
Akershus Amtstidende | 6 616 | 6 674 | -58 |
Eidsvoll Ullensaker Blad | 6 341 | 6 536 | -195 |
Raumnes | 5 250 | 5 200 | 50 |
Varingen | 5 230 | 5 383 | -153 |
Enebakk Avis | 2 524 | 2 410 | 114 |
Vestby Avis | 2 478 | 1 920 | 558 |
Ås Avis | 2 007 | 1 793 | 214 |
Kilde: Mediebedriftenes Landsforening og Landslaget for lokalaviser.
Fakta
- Romerikes Blad ble grunnlagt på Jessheim i 1902 av typograf og boktrykker Martin Julius Halvorsen.
- Avisa het først Akershusingen. I 1905 ble navnet endret til Romerikes Blad.
- Etter Halvorsens død i 1951 ble avisa solgt til Akershus Arbeiderpresse A/L.
- Fra 1953 ble Romerikes Blad produsert og trykket i Lillestrøm sammen med Akershus Arbeiderblad.
- Etter hvert ble de to avisen slått sammen under samme navn.
- Papiropplaget var på det meste 42.123 i 1997.