Fra nyttår mister ladbare hybrider alle sine avgiftsfordeler, noe som gjør at avgiftene spretter opp 40-85.000 kroner per bil.

Dette har skapt en svært vanskelig situasjon for mange bilkjøpere og bilbransjen: 15-20.000 biler er på vei til Norge som allerede er bestilt av kunder, men som ikke vil komme til landet før nyttår. Det betyr at de rammes av avgiftsøkningen, selv om det ikke var kjent da kontrakten ble inngått.

Mange av disse bilene er bestilt for flere måneder siden, men er forsinket på grunn av pandemien.

Avgiften har møtt kraftig kritikk fra bransjen, og før helgen gikk NAF ut og ba folk vurdere å si opp kontrakten.

Både MDG og Frp går mot endringen

Nå er en uvanlig allianse i ferd med å seile opp: Både MDG og Frp mener bilkjøpere som allerede har bestilt hybridbil, må få slippe den varslede avgiftsøkningen på denne biltypen.

– Det er fryktelig klønete og firkantet byråkrati at de som har kjøpt bil blir påført en kjempestor ekstraregning bare fordi det tar ekstra lang tid før bilene deres blir levert, blant annet på grunn av korona. Det er ikke sånn man får folk med på fornuftig klimapolitikk, sier Rasmus Hansson i Miljøpartiet De Grønne til NRK.

Solberg-regjeringen foreslo avgiftshoppet. Støre-regjeringen vil beholde det.

- Urimelig avgiftsøkning

- Dessverre er mange tusen velgere i distriktet rett og slett blitt lurt. Her rammes mange tusen av en veldig urimelig avgiftsøkning, sier finanspolitisk talsperson Hans Andreas Limi i Frp.

Dette er et argument dagens regjering ikke kjøper:

- Vi har ikke lurt noen. Vi arvet et budsjett fra Høyre hvor både bruk og kjøp av biler ble dyrere. Vi reverserte avgiftene på bruk av bil, men gjorde ikke det samme på kjøp av bil. Så avgiftene på bil blir omtrent det samme som dette året her, sier statssekretær Lars Bartnes (Sp).

Ber om utsettelse

Innen 2025 er det bestemt at det i Norge bare skal selges nullutslippsbiler, og det ligger dermed i kortene at avgiftene på andre typer biler vil gå opp.

Håpet til bransjen nå er at avgiftsøkningen vil utsettes til sommeren, slik at de som allerede har bestilt bil ikke skal rammes av en uforutsett avgiftsøkning.

- Stortinget må som minste krav utsette disse økningene et halvt år, av hensyn til forbrukerne og bransje, sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i NBF.