Mats hadde aldri trodd de ville selge så mye av dette: – Vi tok først inn 100 pakker, men det fløy rett ut

OVERASKENDE: Gründer Mats Christer Hille, kunne aldri forestilt seg at osteløpe og pakker til å lage ost hjemme skulle bli så populært som det har.

OVERASKENDE: Gründer Mats Christer Hille, kunne aldri forestilt seg at osteløpe og pakker til å lage ost hjemme skulle bli så populært som det har. Foto:

Koronaens inntog ble alt annet enn et hinder for bryggebutikken Strømmen Hjemmebrygg. Problemet har blitt å importere nok varer.

DEL

– Denne tiden har pleid å være stille, men vi ligger allerede an til minimum en dobling fra 2019. Så går vi også inn i vår beste sesong nå, som er høsten og tida opp mot jul. Etter 16 år i bransjen har jeg aldri opplevd dårlige salgstall i oktober og november, så jeg vill bli veldig overasket hvis det ikke blir en dobling eller 2,5-gangeren i omsetning i år.

Det sier daglig leder og eier av Strømmen Hjemmebrygg, Mats Christer Hille. Han selger mer bryggeutstyr og råvarer enn noen gang, og han er ikke i tvil om hvorfor.

– Det virker som om folk har mer tid og at de tar ferien hjemme og bruker feriepengene på å brygge øl og sette vin selv. Så er det jo klart at det er penger å spare også. Du brygger billigere og bedre øl en det du får kjøpt i butikken selv, så koronaen har virkelig hatt en positiv innvirkning på oss.

At folk brygger øl og setter vin selv, er kanskje ikke så rart. Men en annen trend har virkelig forundret den garvede bryggebutikkeieren voldsomt.

– Den største overraskelsene for meg er de ufattelige mengdene med osteløpe som går ut døra. Jeg trodde ikke det var så mange i Norge som var interessert i å lage ost selv. Vi tok først inn 100 pakker, men det fløy rett ut på to uker. Jeg vet ikke om det er fordi de vil spare penger eller lære noe nytt, men vi ser at det har blitt veldig populært.

"OSTEPILLER": Disse pillelignende greiene er det altså som har tatt sånn av blant matinteresserte Romerikinger.

"OSTEPILLER": Disse pillelignende greiene er det altså som har tatt sånn av blant matinteresserte Romerikinger. Foto:

Snussalg på nett har eksplodert

I tillegg til diverse utstyr og råvarer til øl, vin og cider, ja for ikke å glemme osteløpen, så selger også Hille snus du kan lage selv hjemme. Det er god business, skal vi tro bryggegründeren.

– Vi har hatt godt salg på nett og mye av det skyldes nok den eksplosive økningen i "gjør det selv-snus". Det er et produkt vi selger mye av på nett, som skaper høy omsetning, men liten margin. Økningen i det salget tror jeg vi i all hovedsak kan takke stengingen av grensa til Sverige for.

Hille ser heller ikke bort fra at kjedsomhet og mye fritid også kan ha hatt en innvirkning på den økte interessen for "hjemmelaget"-snus.

– Jeg tror det er noe med at folk kjeder seg og vil ha en hobby. Det finnes vel knapt noe bedre hobbyer enn de hvor du kan lage noe selv, samtidig som du sparer litt penger, mener Hille.

SNUS: Tobakk, og nærmere bestemt "gjør det selv-snus" har blitt en annen hit i sortimentet til Hille, som i alle hovedsak handler i utstyr og råvarer til hjemmebrygging.

SNUS: Tobakk, og nærmere bestemt "gjør det selv-snus" har blitt en annen hit i sortimentet til Hille, som i alle hovedsak handler i utstyr og råvarer til hjemmebrygging. Foto:

En europeisk trend

Sett bort fra den voldsomme oppsvingen i salg av snus og osteløpe, mener Hille at salgssuksessen er langt fra spesiell for Strømmen Hjemmebrygg.

– Det har vært en voldsom oppsving for hjemmebrygg i hele Europa, ikke bare for oss. Så det er tydelig at det har blitt mer populært å brygge hjemme i disse tider.

Det kan Leder i Nordbrygg Norsk Hjemmebryggforening, Frode Krogstad, skrive under på.

– Jeg har ikke mye kontakt med butikker i utlandet, men jeg vet at bryggebutikkene i Norge fikk en voldsom omsetningsøkning når folk ble bedt om å holde seg hjemme. Så er det mange som fikk litt tid til overs, og da ble det en veldig lukrativ greie å brygge selv. De som selger munnbind og de som selger bryggeutstyr er nok de som kom best ut av koronakrisen, slår Krogstad fast.

Han forteller videre at kontrasten til fjoråret blir ekstra stor, ettersom flere butikker i landet gikk spesielt dårlig i 2019.

– Det er jo en grell kontrast da, for vi i Nordbrygg arrangerer mange festivaler og arrangementer i løpet av året, hvor butikker som har pleid å bidra med gavekort og diverse. I fjor var det knapt noe som hadde råd til det, og hadde det fortsatt som det gjorde i 2019 vil jeg tro at mange ville slått seg konkurs.

Tilbud og etterspørsel

Krogstad forteller at problemene for flere butikker nå er å få inn nok varer, ettersom blant annet import har blitt vanskeligere. Det har også Hille helt klart fått erfare.

– Vi har ikke fått gjort så mange andre grep enn å dytte inn alt som er av kapital i innkjøp. Det er også en hel del leverandører som har fått forlenget leveringstidene på varene. Noen leverandører har gått fra to til atten uker. Det er også flere som er tomme for diverse varer, noe som har gjort at vi har brukt mye tid på å finne nye leverandører.

Samtidig er ikke Hille sikker på hvor lenge de kan surfe på koronabølgen, og mener at det må derfor gjøres kloke valg ved innkjøp.

– Vi vet ikke sikkert hvilken effekt grenseåpningen vil ha på salget. Derfor må vi også ha litt måtehold på importen, sånn at vi ikke tar inn mer varer enn vi kan selge og taper penger, fastlår Hille.

Artikkeltags