I det man kommer inn i Hall E, på varemessen, blir man møtt av produsenter, kokker og andre innovative firmaer som alle ønsker å vise fram det de mener kan bidra til sunnere og mer bærekraftig mat. På en stand kan man smake på sirisser og insekter, på en annen stand viser Maarud hva de jobber med. Lenger inn har næringsklyngen Fremtidsmat en stor stand.

– Vi hadde med oss åtte aktører som alle viste fram hva de jobber med. Totalt har vi et sted mellom 30–40 medlemmer i klyngen, sier Anne Marit Rødland, kompetansemegler for Fremtidsmat.

Næringsklyngen består av bedrifter som alle jobber med mat, men på forskjellige områder.

– En tredjedel av medlemmene våre er forskningsinstitusjoner, som forsker på mat, men også helse. Noen er store matprodusenter, mens noen jobber med IT-løsninger. Målet mitt er å få alle disse bedriftene til å jobbe sammen og utvikle nye konsepter som er med på å styrke folkehelsa. Mat for bedre helse, sier hun.

 

NM i sunn fastfood

På messen ble det også kåret vinneren av NM i sunn fastfood. Her deltok en av bedriftene fra næringsklyngen, og de vant med en saftig fiskeburger.

– Et av prosjektene vi har jobbet med var en fiskeburger vi serverte her på standen vår. Det er en utrolig god fiskeburger hvor det er tare i burgeren. Dette var et prosjekt mellom Norsk Storhusholdning og Nofima, et av Europas største næringsrettede forskningsinstitutt. Det er utrolig mye smak i tare, så da kunne de bruke mye mindre salt. Det er bare en av de mange helsefordelene med tare. Målsettingen vår var å få folk til å spise mer fisk og mindre salt.

 

Tett på bransjen

Noe av det som er spesielt med Fremtidsmat er at de ikke bare består av bedrifter som lager mat, men også bedrifter som jobber med andre sider av matbransjen. En av disse bedriftene er WLCOM.

– Vi er et selskap som driver med IT-løsninger mot blant annet næringsmiddelbransjen. Vi har kunder som blant annet Synnøve Finden, men også mange andre bedrifter i alle størrelser. Vi holder til på Jessheim og har omtrent 40 ansatte, sier senior salgskonsulent for WLCOM, Bjørn Ophus.

Noe av det Ophus syns er perfekt med et slikt samarbeid er at de får en mye større forståelse for hvordan bransjen jobber.

– Vi har vært med i Fremtidsmat i tre år, og det er kjempespennende! Vi kommer veldig tett på bransjen og mange av dem som er med her er jo bedrifter som kunne vært kundene våre. Vi lærer mye selv, og kan hjelpe andre bedrifter med vår kunnskap.