Test av matvarer: Dødt løp mellom dagligvarekjedene

NESTEN LIKE BILLIG: Rema 1000, Kiwi og Extra er de tre store lavpriskjedene i Norge og har to tredjedeler av det norske dagligvaremarkedet. Foto: Bergensavisen/NTB Scanpix/Coop

NESTEN LIKE BILLIG: Rema 1000, Kiwi og Extra er de tre store lavpriskjedene i Norge og har to tredjedeler av det norske dagligvaremarkedet. Foto: Bergensavisen/NTB Scanpix/Coop

Av

Forskjellen mellom lavpriskjedene er nå så liten at det lønner seg å handle i butikken som ligger nærmest.

DEL

– Tendensen nå er at lavpriskjedene følger hverandre enda tettere. Kommer det et tilbud fra én lavpriskjede, kan du som kunde nesten være sikker på at det dukker opp hos konkurrenten like etter. Noen ganger er det bare snakk om minutter før prisene igjen er like.

Det sier Tom Ystaas i nettstedet Enhver.no som hver uke gjennomfører dagligvarebørsen for Nettavisen Økonomi.

– Så det er andre faktorer enn hylleprisen som kan avgjøre hva som er billigst for den enkelte kunden?

– Ja. Selv handler jeg med kredittkort, og da vil Rema slå mer heldig ut for meg enn Kiwi, hvor du ikke får Trumf-rabatten når du bruker kredittkort.

– Ofte kan avstanden til butikken være avgjørende?

– Ja, du kan si det sånn. Grovt sett vil det være billigst å handle i den butikken som ligger nærmest hjemmet ditt eller den som gir deg minst transportutgifter, sier Ystaas.

Mange ører små, blir én krone

Etter at Rema 1000 i forrige uke var Norges billigste butikk, er det igjen Kiwi som topper listen. Forskjellen er imidlertid knøttliten.

Se hele pristesten nederst i saken.

Kun én krone skiller de to. Og sammenligner du vare for vare, vil du se at den største prisforskjellen mellom Kiwi og Rema er på 60 øre. Nest største er på 40 øre.

– Det var på to ulike yoghurter, og det er der hele forskjellen mellom de to kjedene ligger, sier Ystaas.

I tillegg til at konkurransen mellom lavpriskjedene hardner til, øker avstanden mellom dem og supermarkedkjedene.

– Det er den andre utviklingen vi ser. Det virker som om de ikke har samme kapasiteten med blant annet prisjegere, som fanger opp konkurrenters kampanjer. Men det sier også noe om hvor hard konkurransen er akkurat nå, sier Ystaas.

Denne uka er det priskrig på sjokoladeprodukter som i stor grad bidrar til å skape ulike sluttsummer på kassalappen.

Fornøyd treer

Av lavpriskjedene, er det Extra som kommer dårligst ut. Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen er likevel godt fornøyd med ukens pristest.

– Prisundersøkelsene det siste året har vist at det er minimale forskjeller mellom lavpriskjedene. Dette har kundene fått med seg.

Han forteller videre at kjeden er i vekst og at plassering vil være viktig når de skal åpne nye butikker.

– Jeg tror nærhet til kundene med flere butikker, størst utvalg, en bra miks av merkevarer og egne merker gjør at vi kommer til å fortsette å vokse.

Rema 1000 mener pris uansett vil være viktigst.

– Det stemmer at handleavstand påvirker hvor kundene handler, men det viktigste for oss er å ha de laveste prisene, uavhengig av om man handler med Æ eller ikke. Derfor jobber vi hardt hver dag for å ha lavest pris på produktene våre og langsiktig for å tilby kundene gode butikklokasjoner som gjør det enkelt å velge Rema 1000, sier Mette Fossum, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt.

– Forskjellen er større

Hos Kiwi er man fornøyd med å komme ut som billigste kjede igjen, selv om det bare skiller et kronestykke ned til konkurrenten.

– Vi er og skal alltid være billigste lavpriskjede, enten det er snakk om ordinære priser eller konkurrentenes tilbud, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin.

Hun mener imidlertid forskjellen er større enn det som kommer fram i ukens handlekurv.

– Og vi ønsker å gjøre den enda større.

– Det er likevel små forskjeller, så andre faktorer som avstand kan være vel så viktig for kundene når det kommer til hva som lønner seg?

– Ja, beliggenhet er selvsagt viktig. Dessuten må det være kjapt å handle i butikken.

Ukens pristest (uke 23)

ProdukterKiwiMenyCoop ObsRema 1000SparCoop Extra
Agurk1 stk18.920.819.518.919.918.9
Isbergsalat1 stk14.922.920.514.919.914.9
Champignon1 kg løsvekt29.932.930.829.931.929.9
Mills Kaviar185 gr18.620.519.218.720.518.9
Gulost Synnøve1 kg89.99596.189.994.989.9
Lettmelk Tine1 liter17.318.417.317.318.717.3
Lettrømme Tine3 dl12.714.912.812.615.812.8
Tine Meierismør1/2 kilo33.636.135.333.537.933.7
Big One Classic Pizza560 gr52.455.957.152.456.953.4
Grandiosa Original575 gr29.445.543.129.445.929.9
Omo Color1,17 kg46.949.947.846.949.946.9
Karbonader Gilde810 gr77.38482.7177.383.977.76
Smøreost Bacon tube175 gr23.225.924.32325.923.9
Go Morgen Skogsbær195 gr9.412.99.91012.99.4
Melkerull Freia74 gr1016.515.41016.914.7Paprika1 kg løsvekt39.944.945.939.946.939.9Bergensk Fiskesuppe Toro81 gr8.718.917.98.818.917.7Smil Sjokolade78 gram9.915.911.31015.911.1Smøreost Skinke tube175 gr18.820.920.618.822.919.8Tomatsuppe m/makaroni119 gr17.819.919.117.919.918.8Kålrotkg18.919.919.518.919.918.9Kinakål1 stk23.925.924.623.925.923.9Troika66 gr9.213.99.49.214.59.3Kvikk lunsj47gr1011.911.61011.911.4Go Morgen Vanilje m/nøttemix195 gr9.613.99.71013.59.6Lion King sjokolade60 gram13.214.513.413.214.513.2Daim Dobbel Freia56 gr9.919.918.51019.917.7JIF Kjøkken Spray500 ml33.836.935.233.836.533.8Mandelstang Freia43 gr9.911.5111011.510.3Quaker Cruesli Solfrokost500 gram33.736.93633.736.533.7Woksaus Sweet and sour120 gr15.916.91715.916.915.9Fjordland Kylling Sweet & sour460 gr53.858.957.553.857.953.8Skivet Ridderost Tine170 gr37.339.939.937.339.937.3Totalsum858.59993.49949.91859.79995.59888.35

Artikkeltags