Hjemme blir borte

YDMYKET: LSK ble i 2011 slått 5-2 av Rosenborg på Åråsen. Søndag satser trønderne på en ny fest på Romerike. Spørsmålet er om LSK-supporterne fristes av en slik kamp. Mange Rosenborg-tilhengerne har allerede kjøpt biletter. Foto: NTB Scanpix

YDMYKET: LSK ble i 2011 slått 5-2 av Rosenborg på Åråsen. Søndag satser trønderne på en ny fest på Romerike. Spørsmålet er om LSK-supporterne fristes av en slik kamp. Mange Rosenborg-tilhengerne har allerede kjøpt biletter. Foto: NTB Scanpix

Artikkelen er over 5 år gammel

Rosenborg forbereder seg til mulig gullfest på Åråsen. Billettsalget tyder allerede på trønderinvasjon søndag. Blir det slik kan serieavslutningen bli en «bortekamp» for LSK.

DEL

En tredjedel av billettene til bortetribunen på Åråsen ble solgt allerede i løpet av mandagen.

Sannsynligvis vil supportere i svart og hvitt fylle den helt opp før kampstart søndag kveld. Det er også sannsynlig at tilskuere med RBK-sympatier vil kjøpe godt med billetter også på andre tribuneseksjoner. På LSK-kontoret på Åråsen har man foreløpig ikke merket noen pågang fra egne supportere.

– Vi håper at vårt eget publikum fristes av en slik kamp. Rosenborg kommer hit med ambisjoner om gull, og det hadde vært moro å slå dem. Det ville gitt en fin inngang til neste sesong, mener markedsdirektør Robert Lauritsen.

Bra bortesalg

I går ettermiddag var det solgt 3.558 billetter til kampen. Det er mer enn vanlig så mange dager før kampen, og det skyldes i første rekke salget på bortefeltet.

Fortsetter trenden kan serieavslutningen mot Rosenborg bli som en «bortekamp» for LSK.

– Akkurat nå kan det se slik ut, men vi får håpe at også vårt eget publikum kommer for å støtte laget. Det ville vært veldig morsomt å avslutte med en seier, sier Lauritsen.

I Kanari-Fansen er det delte meninger om de ønsker gull til Strømsgodset eller Rosenborg. Uansett regner ikke leder Kenneth Kvebek med at LSK-supporterne vil fylle opp stadion søndag.

– Mulig 7. plass og sjansen for å ødelegge for Rosenborg er neppe nok. Etter semifinaletapet gikk lufta litt ut av folk, mener Kvebek.

– Dere kan altså bli slått både på banen og tribunen søndag?

– Mange kommer selvfølgelig på kamp, og vi vil støtte spillerne slik at de føler at de er på hjemmebane. Skulle gjerne ønske at stadion blir fylt opp, men jeg har liten tro på det nå, sier han.

Uten hovedsponsor

For markedsdirektør Lauritsen handler avslutningen på sesongen om mer enn de tre poengene som deles ut.

Han skal utover høsten og vinteren selge klubben til sponsorer, slik at LSK kan opprettholde satsingen på samme nivå som denne sesongen.

LSK står foreløpig uten hovedsponsor, og i tillegg skal flere andre små og store sponsorer på plass.

– Det er rundt 25 millioner kroner som må hentes inn før vi er der, sier Lauritsen.

40 prosent på sesongkort

En annen viktig inntektskilde for LSK er billettsalg. Allerede søndag vil sesongkortene for 2014 bli lagt ut.

Lauritsen kan love billigere sesongkort i det som blir LSKs 40. sesong på rad på toppnivå.

– 40 år i toppen skal markeres. For våre mest trofaste tilskuere betyr det reduksjon på 40 prosent på sesongkort dersom de kjøper før 10. desember, sier Lauritsen.

Artikkeltags