P-hus som krever mindre plass

Artikkelen er over 3 år gammel

Nå skal også bilen ta heis i nye boligprosjekter på Romerike.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

– Med tanke på alt som skal bygges i allerede tett befolkende områder, vil denne parkeringsløsningen bli mer vanlig i framtiden, også på Romerike, sier eiendomsmegler Øystein Edsbergløkken i Privatmegleren.

Sammen med kollega Dag-Rune Kristiansen viser han tomta der det skal bygges 56 leiligheter i prosjektet Robsrud Terrasse i Skårerveien 14 i Lørenskog. Parkeringsanlegget under de to blokkene blir automatisk. Et liknende system er allerede på plass i boligprosjektet Gamleveien 80 i samme kommune.

Økt etterspørsel

– Vi har holdt på med disse løsningene i Norge siden 1991, men det er først de siste fem-seks årene det har tatt litt av i tråd med at vi har fått mange referanseanlegg på plass rundt om i landet, sier daglig leder i Multiparking Skandinavia Marius Rønningen.

Til nå er i overkant av 70 Multiparking-anlegg med til sammen cirka 5.000 systemplasser på plass i Skandinavia.

Kort forklart fungerer systemet slik: Man kjører sin bil inn i egen bås. Bilen blir flyttet til siden, opp og ned for å gi plass til nye biler. Når bilen skal ut igjen, blir den automatisk flyttet til eierens port. I anlegg på ett plan flyttes p-plassen på skinner. Videre forteller Rønningen at en tradisjonell parkeringsplass krever 25 til 28 kvadratmeter. Et automatisk anlegg krever mellom 8 og 15.

– Utbygger kutter kostnader ved å komprimere arealet, sier Rønning, som tror flere på Romerike kommer til å parkere på denne måten i framtiden.

– I Gamleveien 80 har vi levert det første anlegget på Romerike, og første del har allerede vært i normal drift i ett halvt års tid. Vi har flere anlegg på vei i omkringliggende områder, blant annet i Skårerveien, så dette blir garantert hverdagen for flere parkerende på Romerike i årene som kommer.

Ingen analyse

Systemet finnes for både boligprosjekter og offentlige parkeringshus. Transportøkonomisk Institutt (TØI) har ingen studier som handler om automatiske parkeringsløsninger.

– Klart løsningen er populær i områder der plass er utfordrende, sier TØI-forsker Jan Usterud Hansen.

Eiendomsmegler Tomas N. Gabrielsen i Eie Eiendomsmegling forteller at denne måten å parkere på har slått best an blant de yngre i Gamleveien 80.

– Dette er en uvant og unorsk måte å parkere på. De yngre kjøperne er mer positive enn eldre, men generelt har det slått bra an. I Gamleveien 80 er det også muligheter for å kunne velge vanlig parkeringsplass, sier Gabrielsen.

Én parkeringsplass i lukket garasjeanlegg er inkludert i prisen for de fleste av de 230 leilighetene. Egen parkeringsplass følger ikke de minste toromsleilighetene. Ekstra parkeringsplass koster 200.000 kroner.

Forsker Usterud Hansen mener leilighet og parkeringsplass bør selges hver for seg.

– En parkeringsplass er en bilholdskostnad, ikke en boligkostnad. Å måtte betale for garasjeplass når man kjøper leilighet og ikke har bil, er urettferdig, sier Usterud Hansen.

Ifølge Marius Rønningen i Multiparking Skandianavia beløper driftskostnadene per parkeringsplass i automatisk anlegg seg til cirka 1.000 kroner i året, og da er alt fra service til utrykning inkludert.

Artikkeltags