Fikser bilen til svenskepris

BILLIG: Daglig leder Per Bergersen i Bergersen Bil & Karosseri AS på Rasta i Lørenskog legger stor vekt på pris. Pristilbudet han satte opp på reparasjon av bilen til Nora Jane Olsen (24) matcher det svenske hun fikk.Foto: Bjørn Inge Rødfoss

BILLIG: Daglig leder Per Bergersen i Bergersen Bil & Karosseri AS på Rasta i Lørenskog legger stor vekt på pris. Pristilbudet han satte opp på reparasjon av bilen til Nora Jane Olsen (24) matcher det svenske hun fikk.Foto: Bjørn Inge Rødfoss

Artikkelen er over 5 år gammel

Nora Jane Olsen (24) sparte 10.000 kroner på svenskefiks av bilen. Per Bergersen (49) tar utfordringen på strak arm – og kommer med et pristilbud som matcher det svenske.

DEL

–Vi kan ikke bare la oss slå gule og blå av svenskene, smiler Bergersen til RB.

Det var ikke bare under 15 kilometeren i Sotsji-OL i går svenskene gjorde det best. RB skrev i går også om hvordan Nora Jane Olsen (24) sparte 10.221 kroner på å verkstedbytte fra norske Møller Bil Etterstad til Olof Ericson Bil AB i Arvika.

– Det kostet meg kun to minutter å sende av gårde e-posten. Jeg fikk sjokk da jeg så hvor mye billigere det var å fikse bilen i Sverige, uttalte Olsen.

Per Bergersen har vært i bilmekanikerbransjen siden 1998, og leste reportasjen med stor interesse. Han er daglig leder for Bergersen Bil & Karosseri AS på Rasta i Lørenskog. Da han så forskjellen i de to pristilbudene gikk han inn i sitt eget system for å sjekke hvilken pris firmaet kunne tilby.

Billigere enn svenskene

Møller Bil Etterstad satte opp et pristilbud på reparasjon av bremseskiver og klosser bak, fjernbeinslager begge sider foran, skifte av slangespyler bakluke, skifte av bremseslanger begge sider foran, skifte av drivreim og skifte av simring drivaksel høyre foran. Totalprisen var 20.747 kroner.

Svenskefirmaet kunne gjøre jobben for 13.220 kroner. Per Bergersen la inn de samme reparasjonene i sitt tilbud. Hans bedrift endte på prisen 13.035 kroner (inklusiv moms), altså 185 kroner billigere (se bilde).

Stor vekt på pris

– Dette er prisen vi kan tilby. Jeg har ikke trukket fra noe som helst. Her ligger det ingen rabatter inne, sier Bergersen.

– Betyr det at vi kan ta en blindtest av verkstedet senere og få samme resultat?

– Vi legger stor vekt på pris, og skal være rimeligst i området, også i forhold til svenskene. Det er bare å komme innom og teste oss, svarer han.

– Er såkalte merkeverksteder i Norge ofte dyrest?

– Ja, og det er det en logisk forklaring på. De har mye høyere kostnader enn oss «ikke-merkeverksteder». De har stor administrasjon, dyre anlegg og er ikke minst bundet opp mot et fabrikkmerke, sier han.

– Stor forskjell

Norges Bilbransjeforbund (NBF) sier merkeverkstedene ofte kan være dyrest, men at kundens tilfredshet med jobben må være viktigst.

– Det er kjent at merkeverksteder ofte kan være dyrest på pris, men det er ikke dermed sagt at det oppleves sånn når sluttregnestykket gjøres opp. Som bilmekaniker er det vanskelig å være ekspert på 37 bilmerker. På den norske kunden er referansepunktet ofte at vi skal få ting gjort raskt og jobben skal være kvalitetsmessig godt utført, sier administrerende direktør Stig Morten Nilsen i NBF til RB.

Han har følgende råd.

– Har du en 2013-modell Audi A6 bør du tenke deg nøye om før du eventuelt velger noe annet enn et merkeverksted. Har du derimot en Ford Escort fra 1999 kan situasjonen være en annen. Da bør du bruke litt tid på researchen, sier Nilsen.

Kjell Gjære fra Fetsund sjekket både norske og svenske verkstedpriser da han skulle reparere bilen for en stund siden. Han valgte til slutt hjemlandet.

– Det kan koste mye penger for overnatting og fri fra jobben. Jobben kan også være mer omfattende enn antatt. Jeg var fornøyd med mitt valg, sier han.

Artikkeltags