– Ulykkene skal reduseres

BEKYMRET: Distriktsvegsjef Nils-Erik Bogsrud er bekymret over alle trafikkulykkene i Eidsvolltunnelen.
 BEGGE FOTO: LISBETH ANDRESEN

BEKYMRET: Distriktsvegsjef Nils-Erik Bogsrud er bekymret over alle trafikkulykkene i Eidsvolltunnelen. BEGGE FOTO: LISBETH ANDRESEN

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

Lavere fart, bedre sikt og såkalte romlefelt skal redusere antall ulykker i den farlige Eidsvolltunnelen.

DEL

Trafikken på E6 har økt voldsomt siden den 1,2 km lange E6-tunnelen sør for Minnesund ble åpnet i 1993.

Nå kjører nesten 15.000 biler gjennom tunnelen hvert eneste døgn. Hvert femte kjøretøy er en lastebil eller trailer.

To tunnelløp

– Vi venter på at ny E6 skal bli ferdig. Da vil det bli to tunnelløp med to kjørefelt i hver retning. Det betyr at sikkerheten blir en helt annen. Da vil blant annet unngå faren for møteulykker inne i tunnelen, sier distriktsvegsjef Nils-Erik Bogsrud.

Men han vil ikke sitte stille å vente på at ny E6 skal bli ferdig.

– De siste årene har vi hatt altfor mange alvorlige trafikkulykker i Eidsvolltunnelen. Så sent som i juli hadde vi en dødsulykke der. Nå vil vi iverksette flere tiltak for å få redusert ulykkene mens vi venter på ny firefeltsvei og dobbelt tunnelløp, sier Nils-Erik Bogsrud.

Romlefelt

De tre romlefeltene er alt på plass i Eidsvolltunnelen. Det betyr at det er lagt striper på tvers av veibanen, som ligger litt høyere enn asfaltdekket.

– Sjåførene hører at de kjører over romlefeltet. Undersøkelser har bekreftet at de da skjerper oppmerksomheten. Vi kommer til å følge opp med å redusere kjørehastigheten til 70 km/t, samtidig som vi får bedre rutiner for renhold i tunnelen. Dugg på bilrutene på grunn av fuktighet gjør at sjåførene ofte har problemer med å se oppmerkingen i tunnelen skikkelig. Det blir bedre når vi har fått skikkelig renhold.

LES OGSÅ: Veivesenet stenger veier neste uke!

Dårlig lys

Nils-Erik Bogsrud innrømmer at den 14 år gamle E6-tunnelen ikke har den standard som kreves i dag.

– Det er blant annet for dårlig lys i tunnelen. Når vi nå innfører tiltak for å få sjåførene til å skjerpe oppmerksomheten og reduserer kjørehastigheten håper vi ikke det vil være noe problem lenger.

– Kjøres det for fort i Eidsvolltunnelen?

– Etter vår mening, og vi har foretatt flere kontroller, er det ikke det som er hovedårsaken til alle ulykkene. Men ut fra at tunneler skal være tre ganger så sikre å kjøre på som en vanlig landevei, har det av en eller annen grunn vært altfor mange alvorlige trafikkulykker i Eidsvolltunnelen, sier Nils-Erik Bogsrud.

Artikkeltags