– Ufin kamp om kabelkundene

REAGERER: - Get feilinformerer i sin jakt på nye abonnenter, sier Mikael Kløvstad (f.v.), Knut Laache og Kjell Jørgenrud, som leder hvert sitt kabel-tv-selskap.

REAGERER: - Get feilinformerer i sin jakt på nye abonnenter, sier Mikael Kløvstad (f.v.), Knut Laache og Kjell Jørgenrud, som leder hvert sitt kabel-tv-selskap. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Tre kabel-TV-selskaper på Jessheim mener at Get bruker ufine metoder for å overta deres abonnenter.

DEL

TV- og bredbåndsleverandøren Get har gått ut med informasjon til innbyggerne på Jessheim om at de har planer om utbygging av fibernett.

I dag er det tre kabelnettselskaper på Jessheim: Nordby Antennelag, Fladbyseter & Skogmo Kabel-tv og Jessheim Kabel-tv. Til sammen har disse rundt 5.000 abonnenter.

Deres leverandør gjennom mange år, Romerike Multimedia (Romm), har nå inngått samarbeid med Get. Romm avvikles, og de fem ansatte vil få jobb i Get.

– Ufin metode

– Get har full rett til å etablere seg på Jessheim, men vi reagerer på den metoden de bruker, sier styrelederne Kjell Jørgenrud (Nordby), Knut Laache (Jessheim) og Mikael Kløvstad (Fladbyseter & Skogmo).

I starten het det at Get inviterte til samarbeid, men antennelagene ble ifølge styrelederne bare oppfordret til å legge ned nettet sitt og få noen småpenger som takk for det.

– Feilinformerer

– Vi kan påvise at Get feilinformerer og har fått mange tilbakemeldinger fra abonnenter som opplever markedsføringen og dørsalget som aggressivt, sier Jørgenrud, Laache og Kløvstad.

Get opplyser blant annet at antennelagene ikke lenger blir i stand til å levere signaler, og at abonnentene er nødt til å velge Get, Riks-tv eller parabol for å få tv-bilder.

Beroliger

Selgerne skal også ha sagt at «alle har inngått avtaler. Det må dere også, ellers mister dere TV-bildene».

– Vi vil berolige alle våre medlemmer med at ingen står i fare for å miste tv-bilder eller bredbånd hvis man ikke melder overgang til Get. Romm vil levere signaler ut oppsigelsestiden, og vi er i dialog med ulike leverandører, slik at vi i også framtida kan levere TV-signaler og bredbånd av høy kvalitet til lav pris, sier styrelederne.

De legger til at de har planer om å oppgradere nettet ytterligere.

Get sender nå ut selgere som argumenterer for at beboerne må bytte til fiber. Styrelederne vil da opplyse om at Get i de fleste av sine nett bruker samme teknologi som de lokale kabelselskapene, nemlig fiber i stamnettet og coaxkabel den siste biten til hver abonnent.

– Det er dessuten langt billigere hos oss enn hva Get kan tilby, sier Kjell Jørgenrud, Knut Laache og Mikael Kløvstad.

Til Forbrukerrådet

Oddvar Skrebergene, en av Fladbyseter & Skogmos abonnenter, reagerer kraftig på framgangsmåten til Get og Romm.

– Jeg vil kontakte Forbrukerrådet mandag. Markedsføringen vi her har vært vitne til, har vært villedende, sier han.

Skrebergene viser til informasjonen om at folk mister signalene dersom de ikke knytter seg til Get.

– Flere av mine naboer har på den bakgrunn inngått avtale med Get. Etter å ha blitt klar over feilinformasjonen vil de kansellere avtalene. Jeg mener velforeningen bør innkalle til et møte om saken, sier han.

– Underlig av antennelagene

– Antennelagene deler ut informasjon for å hindre at en ny aktør kommer på banen, sier presseansvarlig Anders Bigseth i Get.

Han sier han ikke kjenner igjen påstandene om at Get feilinformerer og er aggressive i sin markedsføring.

– Det er ingen tvil om at antennelagene vil levere tv-signaler og bredbånd i lang tid framover, vi har aldri uttalt noe annet. Med vårt fibernett vil forbrukerne få enda flere valgmuligheter enn før, og vi er opptatt av å gi korrekt informasjon, sier han.

Bigseth avviser at noen har kansellert avtale som er inngått.

Daglig leder Atle Brovold i Romm sier dette om hvorfor de har inngått samarbeid med Get.

– Det gjelder så mye mer enn fiber, det handler om totale innholdsleveranser. Det er helt umulig for en liten aktør å henge med i utviklingen.

Artikkeltags