Tusener truet med inkasso

Artikkelen er over 15 år gammel

Tusenvis av Hafslund-kunder har fått inkassovarsler på regninger de ikke har sett. Hafslund innrømmer feilen: regningene er aldri blitt sendt ut.

DEL

– Jeg ble litt fortvilet og utafor, da jeg fikk inkassovarselet. Den kom jo på lørdag og jeg fikk ikke sjekket opp dette i helga, sier en oppgitt Merete Byng fra Skjetten. Hun er en av mange romerikinger som har mottatt inkassovarsel fra Hafslund – uten å ha fått regning på beløpet. For henne ble dessuten beløpet en ekstra overraskelse.

– Jeg har akkurat flyttet hit, og ble overrasket over det store beløpet. Det sto jo ingen spesifisering, og jeg har knapt vært i leiligheten etter at jeg flyttet inn, forteller Byng som ikke var klar over at Hafslund-strømmen betales på forskudd. Det fikk hun først forklart da hun ringte kundeservice mandag morgen. Der fikk hun også beskjed om å rive i stykker regningen, og kaste den i søpla.

– Må rydde opp

Gjelds- og økonomirådgiver Tore Wiik i Lørenskog kommune fokuserer på at Hafslund må rydde opp etter fadesen.

– Jeg kan bekrefte at vi har hatt pågang av mange kunder som har bedt om å få regningen dekket, og det har gitt en god del merarbeid. Nå gjenstår det å se hvordan Hafslund takler dette, sier Wiik. Han anslår at om lag 50 personer har vært innom på grunn av inkassovarselet.

– Jeg tar det som en selvfølge at Hafslund dekker eventuelle kostnader som kundene har hatt som følge av feilen, sier Wiik.

Glemte å sende regningene

Informasjonssjef Kjell Stamgård i Hafslund beklager feilutsendingen.

– Purringene skyldes en feil i faktureringssystemet, der regninger som skulle vært sendt ut i sommer ikke ble sendt ut. På grunn av at regningene var registrert i systemet, er det nå sendt ut purringer på beløpene, forklarer Stamgård som påpeker at feilutsendelsen dreier seg om en purring – ikke inkassokrav.

– Dette er siste purring før saken eventuelt går til inkasso. Derfor heter det inkassovarsel. Jeg ser at dette oppfattes ekstra strengt ettersom vi har gjort en feil, innrømmer Stamgård.

– Hvorfor er det ikke lagt ut informasjon om feilutsendelsen på Internettsiden til Hafslund?

– Det vet jeg ikke. Men det burde vært gjort, svarer Stamgård som vil ta opp dette internt.

– En kunde fikk beskjed om ikke å betale i påvendte av oppklarende brev fra Hafslund. Andre har betalt. Hvordan skal dere rydde opp i dette?

– Vi vil sende ut et brev til kunden med forklaring og en ny faktura. Har du betalt fakturaen vil vi gjøre oppmerksom på at regningen kun skal betales en gang, forteller Stamgård.

– Og hvis noen betaler to ganger?

– Hvis noen betaler to ganger vil vi selvfølgelig tilbakebetale beløpet til kunden, sier Stamgård.

– Vil Hafslund gi noen kompensasjon til kundene for ekstra bryderi og tidsbruk som følge av regningen?

– Vi beklager det ekstra bryet, men tror ikke kunden vil håndtere denne annerledes enn andre regninger. Kundene skal imidlertid ikke få direkte merkostnader på dette, derfor sletter vi selvfølgelig morarenter, forteller Stamgård. Han synes det blir umulig å gå inn på noen annen form for erstatning.

– Vi kan ikke forholde oss til hvordan kunden bruker sin tid. Dessuten har jo kundene allerede fått et avslag igjennom at regningen betales mye senere enn den skal, uten at det er noe stort poeng, sier Stamgård.

Jeg ble litt fortvilet og utafor, da jeg fikk inkassovarselet

Merete Byng, strømkunde

Artikkeltags