Tjæretabbe til 250.000

DYRE DRÅPER: En rekke bileiere har fått lakken på bilen sin ødelagt av tjæredrypp, etter å ha kjørt under nye spesialdesignede trebruer på E6 i Eidsvoll. Hittil har veivesenet måttet betale ut 250.000 kroner i erstatning, opplyser kommunikasjonsrådgiver Einar Søberg. Her fra montering av en av bruene. Foto: Vegard Storbråten Øye

DYRE DRÅPER: En rekke bileiere har fått lakken på bilen sin ødelagt av tjæredrypp, etter å ha kjørt under nye spesialdesignede trebruer på E6 i Eidsvoll. Hittil har veivesenet måttet betale ut 250.000 kroner i erstatning, opplyser kommunikasjonsrådgiver Einar Søberg. Her fra montering av en av bruene. Foto: Vegard Storbråten Øye

Artikkelen er over 7 år gammel

Dryppende tjære fra nye trebruer over E6 har ødelagt lakken på et titall biler. Hittil har Statens vegvesen utbetalt en kvart million kroner i erstatninger.

DEL

Regningen for tjæretabben kan også bli høyere. Så langt har 35 bilister klaget til Statens vegvesen på lakkskader, etter å ha kjørt på E6 og fått bilen tilgriset.

17 klagere har fått medhold og erstatning, mens 18 har fått avslag på grunn av mangelfull dokumentasjon av skadene. Veivesenet har hittil utbetalt 250.000 kroner for 17 lakkreparasjoner.

Oppdaget i juli

Dryppene av det tjærebaserte stoffet kreosot fra de spesialdesignede trebruene i Eidsvoll ble, slik Romerikes Blad tidligere har omtalt, oppdaget i juli i år.

Jan Ivar Engebretsen fra Jessheim, til daglig kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobil-Forbund (NAF), er en av de første som meldte fra om problemet. Han har nå fått bilen sin lakkert og kostnadene dekket.

– Statens vegvesen var litt avvisende i starten, men jeg hadde bildedokumentasjon av skaden og fikk hjelp via forsikringsselskapet mitt. Etter at jeg fortalte om hendelsen i media ble jeg kontaktet av mange andre som hadde opplevd det samme. Tidligste tilfelle var i april, forteller Engebretsen.

– Mange flere rammet

Også Erik Bassøe fra Sørum fikk tilgriset sin Volvo XC60 under en av trebruene. Veivesenet opplyste i juli at de satte inn tiltak for å unngå tjæredryppene, men Bassøes bil ble skadet 8. september.

– Jeg skjønte først ikke hva de brune stripene på panser og tak var. Så fikk jeg høre om bruene. Nå er bilen lakkert på veivesenets regning, sier han til RB.

Engebretsen tror 35 klager er toppen av isfjellet. 12.000 biler i døgnet passerer E6-bruene.

– Det er nok mange flere som er rammet, men som kanskje ikke er klar over skadeårsaken. Alle som er rammet bør ordne dokumentasjon av skaden og klage, oppfordrer Engebretsen.

Monterte ikke plater

Totalt er åtte trebruer over nye E6 i Eidsvoll innsatt med kreosot. På fire av dem ble det montert plater mot drypp, mens dette ikke ble montert på resten.

– Det var to ulike entreprenører på bruene. Det er normalt at trebruer drypper når det er varmt, derfor brukes plater for å unngå drypp på biler. Hvorfor dette ikke ble montert på alle er uklart, men nå er det plater på alle og det skal ikke dryppe ned i veibanen. Om entreprenøren eller Statens vegvesen skal ta regningen til slutt er ikke avgjort, sier kommunikasjonsrådgiver Einar Søberg i Statens vegvesen.

Han ber alle som mener bilen er skadet av kreosot om å klage.

– Send skriftlig klage til Statens vegvesen, med fotodokumentasjon, oppfordrer Søberg.

Artikkeltags