Gå til sidens hovedinnhold

Think Nordic med kjempeunderskudd

Artikkelen er over 15 år gammel

Det mislykkede bybilprosjektet Think City, som ble lagt på is da Ford trakk seg ut i 2002, kostet elbilfabrikken i Aurskog dyrt.

Regnskapet i fjor viser et underskudd før skatt på hele 114 millioner kroner. Og det er for det aller meste bybilens skyld. Modellen ble skrinlagt allerede høsten 2002, men først i fjorårets regnskap tok selskapet den økonomiske konsekvensen ved å skrive ned verdiene av eiendeler knyttet til bilmodellen. Drøyt 100 millioner kroner er kostnadsført.

Think-direktør Christopher Neal var ikke tilgjengelig for kommentar til regnskapet i går. Av styrets beretning framgår det imidlertid at satsingen på arvtakeren, Think Public, fortsetter. Nye prototyper skal bygges, i håp om at alle dem som skal ha signalisert kjøpsvilje endelig skriver under på salgskontraktene.

Selskapets revisor bemerker etter sin regnskapsgjennomgang at videre drift er avhengig av at det snart blir solgt biler. I mellomtiden må driften i Aurskog basere seg på finansiering fra de sveitsiske eierne, Kamkorp Microelectronics. En finansieringsplan basert på pengeoverføringer fra morselskapet i Sveits er etablert. Målet er at den nye bybilen skal være kjørbar og klar for salg mot slutten av året. Kamkorp skal være i konkrete forhandlinger om å sette bilen på veiene i Nice, Roma og Genève. I tillegg skal en stor flyplassoperatør, med virksomhet i mange land, være interessert.