Think City ut av garasjen

Artikkelen er over 13 år gammel

Det er full aktivitet i elbilfabrikken i Aurskog igjen. De nye eierne har børstet støv av gamle prototyper av modellen Think City.

DEL

– Jeg håper bilen er i produksjon for fullt neste vår, sier Ole Fretheim. Blakermannen er ny Think-sjef. Forgjengeren, Chris Neal, er fortsatt med på eiersiden men har takket ja til et annet jobbtilbud.

To måneder er gått siden konkursen ved fabrikken. Nå kobles det ledninger og skrus bil igjen i Aurskog.

– Helt konkret jobber vi med å få såmange som mulig av de tidligere produserte prototypene av Think City kjørbare, sier Fretheim. Think City ble utviklet da Ford eide fabrikken på slutten av 1990- og begynnelsen av 2000-tallet. Da Ford trakk seg ut i 2003 ble bilene satt bort. Nå skal den altså fram fra glemselen.

Stor interesse

– Vi mener det er denne modellen som har kortest vei fram til serieproduksjon og salg. Derfor satser vi på den. Markedet for en slik bil har utviklet seg positivt, Bilen er mer aktuell nå enn noen gang. Vi merker stor interesse for bilen fra hele verden, sier Fretheim.

Think City skal bli en bybil som skal markedsføres mot privatmarkedet både i Europa og USA. Bilen kan kjøre 130 kilometer før den må lades på nytt. Toppfarten er rundt 100 kilometer i timen. Den har det samme utstyret som vanlige biler.

– Vi sender en bil til California neste uke for å vise den fram både for kunder og investorer der, sier Fretheim.

Løpet lagt

10 ansatte jobber med bilen i dag. Ifølge Fretheim vil bemanningen økes gradvis i tiden som kommer.

– Første skritt på veien er å ferdigutvikle bilen og å få produksjonen i gang igjen i Aurskog. Lenger fram vil det bli aktuelt å etablere lisensproduksjon i utlandet.

Konkursboet etter Think Nordic ble kjøpt opp for 14 millioner kroner av en miljøengasjert investorgruppe med elbileventyrets opprinnelig grunnlegger, Jan Otto Ringdal, i spissen. I ukene etter oppkjøpet har de jobbet med å legge løpet videre, og med å sørge for penger til selve driften.

– Vi vil trenge ytterligere finansiering, men vi har etablert et godt grunnlag for driften og har kontroll på den finansielle siden, sier Fretheim.

– Forventer dere offentlige tilskudd?

– Vi har jobbet litt med å finne offentlige støtte, men det er ikke en forutsetning for driften vår. Det er like viktig for oss at myndighetene legger til rette for løsninger for bruk av el-biler slik at markedet vårt åpner seg ytterligere.

Artikkeltags