Sykkelritt med «noget attåt»

Artikkelen er over 5 år gammel

De synes vanlige sykkelritt blir for ukoselige og asosiale. Med lokal mat håper arrangørene bak sykkelrittene «Elgrittet» og «Krepserittet» å gjøre noe med det.

DEL

– Det vanlige er jo at man kjører til startstreken, sykler distansen man skal, kaster sykkelen i bilen og kjører hjem igjen. Men hvorfor skal man det? Tenk å gå av sykkelen, helt mør i beina, ta seg en dusj på klubbhuset, hoppe inn i noen reine klær og få servert deilig, lokal mat over en hyggelig samtale med dem man nettopp syklet sammen med. Det er det vi ønsker å få til med «Elgrittet» og «Krepserittet» – et litt koseligere sykkelritt, sier Steinar Holmedahl, som sitter i komiteen for «Elgrittet».

Lokalt for alle

De to sykkelrittene arrangeres av Høland Idrettslag og Søndre Høland Idretts og Ungdomslag. Mens «Krepserittet» allerede har et år på baken, er «Elgrittet» helt nytt av året.

Felles for dem begge er at de satser på å framheve lokal natur og lokal mat, og håper å nå ut til sykkelentusiaster også utenfor bygda.

– Ideen kom vel egentlig fordi vi har sykla en del ulike ritt selv, og synes mange av de største rittene har blitt så konkurransepreget og lite hyggelig at det var på tide å finne på noe annet. I tillegg har jo Aurskog-Høland utrolig mye flott natur og fantastisk sykkelterreng, så alt bør ligge til rette for at dette kan bli to klassikere innenfor sykkelsporten, sier leder for «Krepserittet», Raymond Hesthaug i Søndre Høland idrettslag.

«Elgrittet» går av stabelen 2. juni, og er et 54 kilometer langt grusritt som stiger til 792 høydemeter over havet. I tillegg har man også lagt opp til et familieritt på 20 kilometer, for de som ikke ønsker den aller tøffeste utfordringen. Felles for begge rittene er at løypene går gjennom kjent elgjaktterreng i Aurskog-Høland, og at man som deltaker får servert lokale elgburgere etter målgang.

Bare knappe to uker senere, lørdag 15. juni, er det duket for «Krepserittet». Dette rittet har tre klasser, terreng, landevei og familie, og går rundt velkjent krepseterreng i kommunen. Alle deltakere får selvsagt servert kreps når de har kommet seg vel i mål.

– Veldig mange påpeker etter å ha sett traseene til rittene at dette er områder de aldri ville ha funnet på egenhånd, men som nå blir tilgjengeliggjort for et mye større publikum, sier Holmedahl.

Sykkelbygda

Den lille, men langstrakte kommunen Aurskog-Høland har hele fire aktive sykkelklubber per dags dato, så det er liten tvil om at sykkelinteressen lever i beste velgående blant de i overkant 15.000 innbyggerne.

– På Hemnes, som er et lite tettsted i kommunen, er det cirka 1200 aktive medlemmer i idrettsklubben. Når det cirka 2000 mennesker som bor der til sammen, så sier det litt om engasjementet, sier Hesthaug.

– Man kan jo si at vi ikke har så mye annet å drive med her ute, men sannheten er at idrettslagene er utrolig flinke til å aktivisere folk, og det skjer som uti her skjer rundt idrettslagene, fortsetter Holmedahl.

De fire sykkelklubbene har et godt samarbeid, og trener også sammen den første søndagen i hver måned. Selv om det er idrettslagene til Høland og Søndre Høland som arrangerer de to lokale rittene, er det lite rivalisering sykkelklubbene i mellom.

– «Elgrittet» og «Krepserittet» samarbeider tett for å komplementere hverandre og tilby noe for alle, også de utafor bygda. Vi har mange aktive, lokale sykkelentusiaster vi vet kommer, men ved å gjøre noe litt utenom det vanlige, håper vi også å trekke folk utafor kommunegrensa, sier Holmedahl.

Målet er at i hvert fall 400-500 mennesker finner fram sykkelen og blir med på ritt, og selv om arrangørene har som mål å være to annerledes og koselige sykkelritt, understreker de også at det blir et profesjonelt opplegg, med startnummer, tidtaking, premier og alt som hører til et ordentlig sykkelritt.

– Dette blir noe for alle, sier de.

Artikkeltags