Statens vegvesen: – Yrkessjåfører jukser systematisk

FARLIG: Avdelingsingeniør Erik Ekre i Statens vegvesen på Jessheim avdekker jevnlig lastebilsjåfører som bevisst og systematisk jukser med kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Flere kjører mer enn dobbelt så mye som de har lov til. Foto: Roar Grønstad

FARLIG: Avdelingsingeniør Erik Ekre i Statens vegvesen på Jessheim avdekker jevnlig lastebilsjåfører som bevisst og systematisk jukser med kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Flere kjører mer enn dobbelt så mye som de har lov til. Foto: Roar Grønstad

Artikkelen er over 8 år gammel

Etter 22 timer på jobb uten å gjennomføre pålagt hviletid, var lastebilsjåføren så trøtt at han holdt på å sovne da Statens vegvesen stoppet ham.

DEL

Kontrollørene som stoppet lastebilsjåføren ved Jessheim trafikkstasjon nylig mener dansken bevisst forsøkte å lure seg unna kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

Utstyrt med to sjåførkort som logger lastebilens bevegelser, brukte han først opp kjøretiden på sitt eget kort og fortsatte deretter ferden med en annen manns kort, da han etter loven skulle hatt hvile.

– Sjåføren bar preg av å være ordentlig sliten da vi stoppet ham. Han kunne sovnet bak rattet på den 50 tonn tunge vogntoget når som helst, forteller avdelingsingeniør Erik Ekre ved Jessheim trafikkstasjon, som ledet kontrollen der jukset ble avslørt.

– Trafikkfarlig

Da dansken ble stoppet i 09-tiden lørdag morgen hadde han jobbet i 22 timer, med to hvilestopp på fire og tre timer.

Ifølge regelverket er lastebilsjåfører pålagt å ha en sammenhengende hviletid på minimum ni timer per døgn, i tillegg til flere kortere stopp. Sjåførkortene viste også at mannen hadde jobbet 20 dager på rad uten godkjent hvile.

Han prøvde også å unndra seg kontroll ved å kjøre rett forbi.

– Skulle denne sjåføren fulgt reglene måtte han stoppet etter seks døgn, for å gjennomføre en ukehvil på minimum 45 timer. I dette tilfellet var den godkjente hviletiden helt klart i mindretall, sier Ekre til Romerikes Blad.

Det er imidlertid ikke første gang avdelingsingeniøren ser at sjåfører bruker to sjåførkort for å kjøre dobbelt. Natt til i går ble en norsk sjåfør tatt med to kort. Ifølge Vegdirektoratet avdekkes to-tre slike tilfeller månedlig.

– Vi stopper med jevne mellomrom sjåfører som jukser systematisk med kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Det går på trafikksikkerheten løs og er i verste fall livsfarlig, understreker Ekre.

– Det er heller ikke mulig å konkurrere med sjåfører som bryter regelverget så til de grader, legger han til.

Må tas på fersken

Utfordringen med sjåførkortjukset er at det er vanskelig å avsløre. Sjåføren må tas på fersk gjerning, mens han kjører på et kort som ikke er hans eget.

– Reglene er klare: Sjåførene har ikke lov til å kjøre med andre sjåførers kort i fartsskriveren. Men dersom vi stopper en som kjører på sitt eget kort, men har med seg ett ekstra kort i bilen som vi mistenker han også bruker, kan sjåføren forklare det med at det faktisk er en annen person som har kjørt før ham, forklarer Ekre.

De ekstra sjåførkortene får juksemakerne tak i på ulikt vis.

– Det brukes mange forskjellige framgangsmåter. Vi ser at noen kort er stjålet mens andre er det kollegaer som har lagt igjen i bilen av ulike årsaker. Sjåførene som kjører på et kort registrert i en annen persons navn tar et bevisst valg om å bryte loven, og noen gjør det systematisk over tid, forklarer overingeniør Arnfinn Eriksen ved seksjon for tilsyn og kontroll i Vegdirektoratet.

Store bøter

Reglene for kjøre- og hviletid er like innenfor hele EØS-området. Eriksen forklarer at sjåførjukset som avsløres her til lands foregår både blant norske og utenlandske sjåfører.

– Er systemet godt nok, når det slikt juks er mulig?

– Man kan stille spørsmål ved sikkerheten, men systemet har blitt betydelig sikrere etter at vi gikk over til elektroniske kort. Skal man gardere seg helt må man ta i bruk fingeravtrykk, eller noe, og der er vi ikke i dag, fastslår han.

Bøtestraffene som venter sjåfører som bryter bestemmelsene kan bli høye. Ifølge Erik Ekre er det vanlig med bøter på mellom 10.000 og 30.000 kroner.

– Helt uakseptabelt

Regionsjef Erik Rynning i Norges Lastebileier Forbund sier arbeidsgiverorganisasjonen, som representerer 4.000 bedrifter med 10.000 lastebiler, tar avstand fra hviletidsjukset.

– Bevisste og systematiske brudd på bestemmelsene er helt uakseptabelt. Reglene er der for å ivareta sjåførenes arbeidsforhold og trafikksikkerheten på veiene. Seriøse aktører i bransjen følger opp dette tett, og uttrykker en klart negativ holdning til juks overfor sine sjåfører, sier Rynning til Romerikes Blad.

Artikkeltags