Elbilfabrikken Think stanser produksjonen og tar en utvidet ferie, etter at selskapet har kommet i akutt pengenød.

Nå har bedriften sendt ut permitteringsvarsel til de ansatte.

Fabrikken vil ta opp igjen produksjonen etter jul og vil sette sammen biler med de delene de har på lager.

Think har ifølge en pressemelding fra selskapet deler til over 300 biler på lager.

Ledelsen i selskapet fortsetter jakten på mer kapital blant nye og eksiterende investorer.

Vil redde arbeidsplasser

I Think Norge er det om lag 250 ansatte.

– Vi permitterer nå en stor del av våre ansatte med tanke på å redde arbeidsplassene i framtida, sier Think-direktør Richard Canny til rb.no.

Permitteringen begrunner direktøren videre med at de ikke har driftskapital til å betale lønninger i kommende måneder.

– Regjeringen må på banen

Fabrikken setter nå sin lit til at investorene vil komme etter den berammede krisepakken fra regjeringen som er ventet i januar.

– Den finansielle krisen er en utfordring for oss. Det er en utfordring å overleve, og få inn flere og nye investorer, sa Think-direktør Richard Canny.

Think-direktøren la heller ikke liten skjul på at han kunne tenke seg mer hjelp fra den norske regjeringen.

– Vi trenger mellom 100 og 200 millioner kroner. Uten hjelp fra regjeringen vil det bli veldig vanskelig å fortsette driften, sier han.

– Tragisk hvis dette er slutten

– Det vil være tragisk om Think går over ende igjen. Bilene er et enestående miljømessig tiltak i transportsektoren, legger han til.

Som rb.no tidligere i dag skrev vil Petter Stordalen, som har spyttet inn 13 millioner kroner i bedriften, ikke bidra med mer kapital.

– Jeg har gått inn med det beløpet jeg synes er passe og kommer ikke til å bidra med mer penger, slår Think-investor og hotelleier Petter Stordalen fast overfor RB.

Ber om forståelse

Under ettermiddagens pressekonferanse sa Think-direktøren at bilmarkedet er usikkert, og at det kjapt kan snu seg.

– Vi har kalt inn til denne pressekonferansen for å forklare situasjonen, og håper på forståelse, sa han.

Think har fullført flere kollisjonstester og brukt over 250 millioner kroner i videre utvikling av bilen og sliter dermed nå med kapital.

Artikkelen oppdateres!