Gå til sidens hovedinnhold

Slik skal «dødstrailere» stoppes

Artikkelen er over 7 år gammel

Nytt verktøy har vært en suksess.

I vinter har Statens vegvesen hatt et prøveprosjekt med bruk av hjullås på Sørlandet.

– Vi ser kun positivt på at man skal kunne få flere sanksjonsmuligheter mot farlige vogntog, sier fylkesleder, Harry Nilsen i Norges Lastebileier Forbund (NLF) til RB.

Gode erfaringer

Ifølge seksjonsleder ved utekontrollen i Statens vegvesen, Geir Mjøsund, har rapportene fra Agder vært veldig gode.

– I påvente av den endelige konklusjonen ser det ut som hjullåsene har vært en stor suksess. Vi håper at Romerike kan følge etter og ta i bruk disse.

Hjullåsene er tenkt å være et nytt verktøy for kontrollørene i veivesenet. Med dem blir det umulig for de farlige vogntogene å komme seg unna.

– Vogntog på sommerdekk, eller mangel på kjettinger har vært et problem med spesielt utenlandske vogntog. Nå kan vi stoppe dem, fram til feilene er utbedret.

Det er samferdselsdirektoratet som tar den endelige beslutningen, basert på erfaringene i Agder.

Ikke kun utenlandske

Ifølge Nilsen er det ikke bare de utenlandske vogntogene som kan være potensielt dødelige.

– Vi vet også om norske firmaer som kjører med lastebiler i uakseptabel stand. Også derfor hilser vi de nye låsene velkommen. Før har man i verste fall kunnet beslaglegge vognkort, men ikke kunnet holde dem igjen.

Låsene skal brukes ved grov uaktsomhet, slik som dekk uten mønster, manglende bremser eller lignende.

I tillegg til dette har man brukt dem ved dårlig vei i de kuperte områdene i Agder-fylkene.

Må gjøre opp for seg

– Dessverre har det vært sånn at utenlandske biler har sluppet unna da man ikke har kunnet kreve inn gebyr, mens vi som er norske må betale for oss, fortsetter Nilsen.

Nå må derimot sjåførene gjøre opp for seg eller rette opp feil før de får fortsette videre.

I løpet av våren vil man ta en avgjørelse om bruk av låsene.

Gode erfaringer i sør

Statens vegvesen region sør har gode erfaringer med hjullås.

Ved funn av feil eller mangler på kjøretøy, har man satt hjullås på de fremste og bakerste vogntogene.

Sjåførene må gjøre opp gebyrer og bøter før de låses opp.

Harry Nilsen, fylkesleder i Norges lastebileier forbund (NLF), gleder seg til å se hvor effektive låsene er.

– Rapportene fra Sørlandet virker lovende, og alt som gjør veiene sikrere er vi positive til, sier han.

Kommentarer til denne saken