Slik kan trafikkaos bli til idyll

MILJØGATE: Slik har man tenkt seg området foran Meierigården på Lørenfallet hvis veien gjennom bygda noen gang blir miljøgate.Illustrasjoner: Norconsult/Statens vegvesen

MILJØGATE: Slik har man tenkt seg området foran Meierigården på Lørenfallet hvis veien gjennom bygda noen gang blir miljøgate.Illustrasjoner: Norconsult/Statens vegvesen

Artikkelen er over 5 år gammel

Trafikkaos på Lørenfallet kan forvandles til rene idyllen. Men selv seks år etter vedtatte planer, og 20 prosent trafikkvekst, ligger planene i en skuff.

DEL

Svært få på Lørenfallet har sett planene for miljøgata, som ble regulert og vedtatt i 2006. Sørum-politikerne har gjort sin del av jobben og vedtatt reguleringsplanen. Men fylkespolitikerne i Akershus har ikke prioritert tiltak på denne veien, som har den sterkeste trafikkveksten på Romerike de siste årene.

De siste sju årene har trafikken på fylkesvei 171 vokst med over 20 prosent.

En fersk trafikkanalyse viser ytterligere nær 20 prosent vekst de sju neste årene. Til tross for den enorme trafikkveksten, har planene blitt liggende.

Nå har de gått ut på dato, og nye penger må brukes for å oppgradere dem.

Ingenting gjort

I et håp om å få til noe for å redusere trafikkfaren for myke trafikanter, delte Sørum planen i tre. Men fortsatt er ingenting gjort.

– Nå har trafikkbelastningen blitt så stor at fylkespolitikerne må sette prosjektet på prioriteringsliste, sier ordfører Are Tomasgard (Ap).

I desember skal fylkespolitikerne vedta en handlingsplan for samferdselstiltak for fire år fram i tid. Lørenfallet står ikke på dagsordenen nå heller.

– Hvor har det blitt av planene for miljøgate på Lørenfallet?

– De har ikke blitt prioritert. Men jeg regner jo med at planene vil bli tatt opp igjen. Det kan jo komme forslag om å prioritere Lørenfallet i møtet i desember, sier Nils Erik Bogsrud, avdelingsdirektør i Statens vegvesen Akershus.

Løfter Lørenfallet fram

Ap-politiker Tove Steen vil forsøke å løfte planene for Lørenfallet inn på prioriteringslista.

– Det er viktig å få gjort noe her, fordi stadig flere bilister bruker denne veien i stedet for å stå i kø på riksvei 22. Andre bruker veien for å unngå bompenger på E 16, sier hun og legger til:

– Jeg vil ta opp dette på Aps gruppemøte før vi skal behandle handlingsplanen i desember.

Artikkeltags