Gå til sidens hovedinnhold

Skal lette læringen

Artikkelen er over 14 år gammel

Marit Johnsrud ble invitert til å komme med innspill til Gyldendals nye læreverk.

Ideene hennes var så gode at hun og lærerkollega Elisabeth Buer ble forfattere.

– Noen av dagens lærebøker er helt håpløse. Tekstene er lange og vanskelige, og bildene passer ikke til teksten, sier Marit Johnsrud, lærer på Kurland barneskole.

Hun mener natur- og samfunnsfagsbøkene hun og kollega Elisabeth Buer har forfattet vil heve kunnskapsnivået til elevene.

– Disse bøkene vil også lette undervisningen for lærerne, sier Johnsrud, som understreker at forskere og høyskolelektorer også har bidratt i bokprosjektet.

Mye jobbing

For snart fire år siden ble Johnsrud og en rekke andre lærere invitert til et idémøte hos Gyldendal. Forlaget ønsket innspill til et nytt læreverk i naturfag og samfunnsfag for barneskolen.

– Jeg må ha gjort meg bemerket. Forlaget likte ideene mine, og inviterte meg til å delta videre i prosessen, forteller Johnsrud. Kort tid etter ble hun forespurt om hun ønsket bidra med å skrive det nye læreverket.

– Jeg visste ikke hva jeg takket ja til. Det ble mye jobbing, og etter et år måtte jeg spørre Elisabeth om hun kunne hjelpe meg, forteller Kurland-læreren. Og på lik linje med Johnsrud, kastet Elisabeth Buer seg ut i det ukjente.

– Jeg var litt usikker i starten. Vi leverte fra oss skisser og forslag, og det var godt å få tilbakemeldinger om at forlaget likte det vi produserte. Det har vært en utrolig spennende prosess, sier Buer.

Bøkene for de tre laveste klassetrinnene er allerede ferdige, og forfatterne er nå i gang med å finpusse bøkene til 4. klasse.

Kunnskapsløftet

Johnsrud og Buer mener bildebruk og leservennlighet er nøkkelen når man skal skrive bøker for barn. Lærerne mener det er viktig å bruke et enkelt språk, og hver gang nye ord introduseres i teksten, forklares de umiddelbart.

– Vi bruker store bokstaver, og har begrenset antall ord per side. Det har vært en stor utfordring å skrive kort om natur- og samfunnsfag, sier Buer.

Det nye kunnskapsløftet legger stor vekt på at elevene skal vite hva de skal lære, og inspirere dem til å forske. Forskingsrelaterte oppgaver er derfor gjennomgående i alle bøkene. I tillegg står det nøye beskrevet hva kapitlene inneholder.

– Vi har reist rundt og kurset andre lærere om bøkene, og tilbakemeldingene er gode, sier Johnsrud. Hun har også testet ut bøkene på 1. klasseelevene på Kurland inneværende skoleår.

– Ungene synes bøkene er spennende. Og nå håper vi Kurland skole vil kjøpe inn klassesett med bøkene våre til alle trinnene på skolen, sier Johnsrud, som understreker at hun og Buer kun tjener småpenger på forfatterskapet.