Russ i busstrøbbel

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

Ti verksteder på Romerike har sagt nei til å reparere russebussen "Ocean's Eighteen". Elevene nektes hjelp fordi de er russ.

DEL
Se avslørende web-tv nederst i artikkelen!

Til sammen 18 gutter gikk sammen og kjøpte russebussen i september 2007.

Siden desember har de forsøkt å få ti forskjellige verksteder til å reparere bussen – uten å få hjelp. Selv mener de grunnen er at de er russ.

– Noen steder har de ikke hatt tid til å hjelpe oss, mens andre har sagt rett ut at de ikke vil ha noe med russ å gjøre, forteller Eirik Sveen.

Ond sirkel

Problemet med bussen har vært mange, og guttene føler at de har kommet i en ond sirkel.

– Med en gang vi har fått fikset et problem, så dukker det opp ett nytt et. Det hele begynte i desember da vi fant ut at det var en lekkasje i clutchen som måtte fikses. Da den var fikset var vi på EU-kontroll der de fant flere feil på bussen, forteller Sveen.

Siden desember har guttene forsøkt å få hjelp. De har både ringt rundt til verksteder og de har møtt opp på verkstedene selv for å bestille time.

– Vi var klar over at det kunne være en del å fikse siden bussen er såpass gammel. Men det hjelper ikke at man har pengene, når det ikke finnes noen som kan hjelpe oss med arbeidet som må til, forteller guttene.

Det eneste de har spurt de ti verkstedene om, er å få noen til å gjøre arbeidet som må til for å skifte deler og rette opp i feil. Deler har de skaffet selv, så det har ikke vært en grunn for å ikke hjelpe dem.

– Lange ventetider

Onsdag tok guttene kontakt med verkstedet Man Last og Buss AS. Mens TVRomerike filmet, fikk en av guttene bekreftet per telefon at russebussen var uønsket.

Overfor tv-kanalen hevder imidlertid verksmester Jens Fjeldstrøm at de tar inn russebusser til reparasjon, men at russen i mange tilfeller er for sent ute.

– Bransjen er hardt presset om dagen. Alle verksteder har mye å gjøre, så at det er lange ventetider er kanskje en ting de burde ha tatt hensyn til og vært ute litt tidligere, sier han til tv-kanalen.

– Så det holder ikke å begynne i desember?

– Man skulle man i utgangspunktet regne med at det var nok å begynne i desember. Slik sett synes jeg det er litt rart hvis de ikke har fått hjelp før, svarer Fjeldstrøm.

Fant mekaniker

– Det er nok å gjøre. Heldigvis har vi funnet en mekaniker som vil jobbe på bussen vår, og han tar seg nesten fri fra jobben for å være her og hjelpe oss. Det er bare venner og bekjente som har stilt opp, sier Eilertsen.

Guttene mener at hvis de hadde trengte hjelp til å få i stand en turbuss, ville de fått hjelp.

– Vi håper at de får den ferdig til russetiden starter, og at alt dette ikke legger en demper på russetiden. Det ville vært kjedelig siden vi har gjort alt etter reglene og kun kjøpt originaldeler og merkeverksteder når vi har byttet deler, fortsetter Eilertsen.

NAF kritisk

Avdelingssekretær Tanya Wood i Norges Automobil-Forbund (NAF) mener bransjen anser russen som dårlige betalere. Hun mener verkstedene forskjellsbehandler kundene og at mekanikernekten er usaklig.

Wood synes det burde vært bedre sanksjonsmuligheter overfor verkstedene.

– Det burde vært bedre sanksjonsmuligheter enn det er i dag. Hvilke må man eventuelt ta opp med Statens vegvesen som har ansvar for kontrollmyndighetene, sier hun.

Artikkeltags