Reddet mor og barnevogn fra sporet rett før toget kom

REDNINGSMANN: Da moren veltet barnevogna i jernbanesporet etter at bommene hadde gått ned fikk hun rask og god bistand fra Fred-Stian Martila (26). Han hjalp de to opp og vekk. Sekunder senere kom godstoget dundrende.foto: Bjørn Inge Jartun Rødfoss

REDNINGSMANN: Da moren veltet barnevogna i jernbanesporet etter at bommene hadde gått ned fikk hun rask og god bistand fra Fred-Stian Martila (26). Han hjalp de to opp og vekk. Sekunder senere kom godstoget dundrende.foto: Bjørn Inge Jartun Rødfoss

Artikkelen er over 6 år gammel

Sekunder før godstoget kom styrtet Fred-Stian Martila (26) til og fikk reddet moren og barnet. På to år er det innrapportert 70 alvorlige hendelser på Nordby.

DEL

Hendelsen hvor Martila ble redningsmann skjedde i fjor sommer.

– Damen tok full spurt over etter at toget hadde tutet og bommen gått ned. Problemet da var ikke damen, men ungen i barnevognen. Den veltet hun nemlig midt på overgangen under 60 sekunder før godstoget kom, sier Martila til Romerikes Blad.

I går skrev RB at en serie nestenulykker på Nordby stasjon på Hovedbanen gjør at togene tuter for å varsle at de kommer. Konsekvensen er ødelagt nattesøvn for Tiina Jakobsen, Runne Fjelly og flere naboer.

Jernbaneverkets statistikk over antall meldinger om ulovlig ferdsel og nestenulykker ved planoverganger på Romerike, viser at Nordby stasjon er desidert verst.

Testet reaksjonsevnen

Fra 17. januar i 2011 til 29. januar i år ble det registrert til sammen 70 «alvorlige hendelser». På Dal stasjon er det rapportert 41. 76 prosent av hendelsene skyldtes «ulovlig ferdsel».

Fred-Stian Martila bor to hundre meter fra sporet på Nordby stasjon. Han har selv observert flere farlige episoder – den mest opprivende ble han selv en del av.

– Jeg fikk testet pulsen og reaksjonsevnen min. Det endte godt, men slike hendelser skal jo ikke skje, sier Martila.

– Hva tenker du om sikkerheten her?

– For meg er det todelt. Hadde det vært en undergang eller et fungerende sikkerhetssystem, så hadde man sluppet mye av problematikken i det hele tatt. På den annen side er jo folk vanvittig dumme til tider. Det er lov å respektere de sikkerhetsordningene som er her, poengterer Martila.

Han får støtte av Frp-politiker Tom Staahle. Staahle vil nå ta kontakt med Jernbaneverket for å se hvordan planovergangen kan sikres bedre.

Tar opp saken

– Jeg skal rette en konkret forespørsel til Jernbaneverket på vegne av Formannskapet i Ullensaker, sier han.

– Først og fremst er dette et holdningsspørsmål: Signalene om at tog kommer respekteres ikke, og mange tar sjanser og bryter trafikkreglene. Vi registrerer at farlig ferdsel skjer i økende grad, og vi er bekymret over at utviklingen går feil vei. Vi vurderer også behov for undergang, men dette må bli et felles løft sammen med kommunen, sier Trude Isaksen i Jernbaneverket.

Artikkeltags