Politiet på jakt etter piratene

Tatt: Ved McDonalds i Lørenskog stopper politiet en person de mener kjører pirattaxi hver helg. Bilen ble avskiltet og sjåføren mistet førerkortet.Alle Foto: Vidar Sandnes

Tatt: Ved McDonalds i Lørenskog stopper politiet en person de mener kjører pirattaxi hver helg. Bilen ble avskiltet og sjåføren mistet førerkortet.Alle Foto: Vidar Sandnes

Artikkelen er over 6 år gammel

I helgen aksjonerte politiet mot pirattaxiene i Skedsmo. Drosjenæringen er fornøyde med at politiet endelig har fått øynene opp for problemet.

DEL

Klokken er like før midnatt natt til lørdag. Romerikes Blad sitter sammen med politiførstebetjent Gjermund Thoresen i en sivil politibil.

Sammen med tre andre sivile politibiler er han på utkikk etter pirattaxier, som har Lillestrøm og Strømmen som sin arbeidsplass i helgene.

– Nå står det en bil utenfor et utested på Strømmen. Den bilen er en av de vi tror er faste pirattaxier, sier Thoresen.

Like ved utestedet stopper politiførstebetjenten bilen. Kort tid etter starter den antatte piraten motoren og begynner å kjøre mot Lørenskog.

Thoresen gir ordre om å stramme sikkerhetsbeltene. Kort tid etter ligger både bilen vi sitter i og en annen sivil politibil rett bak den antatte pirattaxien.

– Stopp han her, melder Thoresen til den andre politibilen.

Blålysene skrus på, og kort tid etter stanser pirattaxien i en rundkjøring ved McDonalds i Lørenskog.

Glade for aksjonen

I sommer skrev Romerikes Blad om drosjenæringens forargelse over piratdrosjenes virksomhet på Nedre Romerike.

– Dette er ran. Ikke bare fra drosjenæringen, men fra samfunnet generelt. Det verste er at ingen ser ut til å bry seg nevneverdig, sa leder av Nedre Romerike Taxi (NRT) Sjåførforeningen, Kristian Midttun.

Han etterlyste den gangen at politiet satt piratvirksomheten høyere på agendaen.

– Vi er skuffet over innsatsen til politiet. Vi tar til etterretning at vi er nedprioritert.

Styreleder i Norges Taxiforbund, Knut Thomassen, forteller til Romerikes Blad at de nå er glade for at politiet er ute og aksjonerer mot virksomheten.

– Det hjelper så utrolig mye når politiet gjennomfører slike aksjoner. Det er mye penger i piratbransjen, som ikke bare fører til tapte inntekter for drosjenæringen, men det er jo snakk flere hundre millioner kroner som det aldri blir skattet av. Det er et kjempeproblem for samfunnet generelt, sier han.

Streng straff

Gjermund Thoresen er leder for narkotika, etterretning og forebyggende avdeling ved Lillestrøm politistasjon.

Hans daglige oppgaver gjelder sjeldent å jakte på pirattaxier, men er enig i at problemet er omfattende, selv om han ikke kan gå god for Thomassens anslag om pengebeløpet knyttet til bransjen.

– Det dreier seg om levebrødet til drosjesjåførene, samtidig som det rett og slett er svart arbeid.

Thoresen forklarer at straffen er streng om man blir tatt for å drive piratvirksomhet.

– Bilen blir avskiltet på stedet, og boten er 10.000 kroner. Om man blir tatt for andre gang tar vi førerkortet og boten blir høyere, sier han.

Gjentatte tilfeller

Tilbake ved McDonalds i Lørenskog har politiet avhørt både sjåføren og passasjeren i bilen som var mistenkt for piratvirksomhet.

– Det er ikke ulovlig å sitte på i en privatdrosje, det sier vi til passasjerene med en gang. Vi opplyser samtidig at de har et vitneansvar, og at det er ulovlig å lyve til politiet, sier Thoresen.

I dette tilfellet fortalte passasjeren i bilen at han hadde brukt samme pirattaxi ved flere anledninger og at prisen, på 200 kroner, var avtalt på forhånd.

Bilen til piratsjåføren blir avskiltet og han blir bøtelagt. Politiet tar også førerkortet hans, i og med at han har drevet med samme virksomhet gjentatte ganger.

Ute etter gjengangere

Gjennom natten stopper Thoresen og hans mannskap til sammen tolv biler på Strømmen og i Lillestrøm.

I tillegg til bilen som ble avskiltet i Lørenskog blir en annen piratsjåfør avskiltet og bøtelagt.

Thoresen forklarer at de er avhengige av passasjerenes hjelp for å ta sjåføren.

– Det er vanskelig å bevise at noen kjører pirattaxier. Vi ser ofte at det er såkalt vennekjøring som foregår, og det er ikke ulovlig. Når vi er ute og aksjonerer slik som i natt, er vi ute etter å ta dem som er ute hver helg og driver med dette, sier han.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken