E6 mellom Gardermoen og Kolomoen skal stå ferdig i 2015, men allerede er prosjektet 1,35 milliarder dyrere enn planlagt.

Da Nasjonal Transportplan ble lagt fram for fire måneder siden var kostnadsanslaget på den nye strekningen 6 5,75 milliarder kroner. Nå er kostnaden 7,1 milliarder.

Dermed har strekningen på kort tid blitt 1,35 milliarder kroner dyrere enn først antatt.

LES MER: Spektakulær ny E6

Bomstasjonene klare til bruk

Det har lenge vært klart at det er bilistene selv som må ta den største delen av regningen, og i oktober åpner de to første bomstasjonene på nye E6.

Byggingen av bomstasjonen ved Kristenstudalen i Ullensaker kommune er i full gang. 1. oktober settes bomstasjonen i drift.

Samtidig åpner også bomstasjonen i Stange.

Dette vil være to av totalt seks bomstasjoner på strekningen. Bomstasjonene vil ligge med om lag en mils mellomrom.

– Dette gjør at trafikantene betaler bompenger etter hvor stor del av strekningen de kjører, forklarer kommunikasjonsrådgiver Einar Søberg i Statens vegvesen.

De fire bommene som vil være på Romerike vil stå i Kristenstudalen, Andelva, Tømte og Ørbekk.

Til sammen skal bomstasjonene håve inn 5,75 milliarder kroner over 15 år.

Skal du reise hele strekningen fra Gardermoen til Kolomoen vil det komme til å koste 82 kroner.

Bommen som åpner i Ullensaker 1.oktober vil koste 13 kroner. Reiser du med AutoPass får du 10 prosent rabatt.