Nå skal de vokse seg store på Romerike

SERIØST UHØYTIDELIG: Daglig leder Jan Ole Enlid (t.v.) og senior kommunikasjonsrådgiver Jon Amtrup i Novitas, midt i gågata i Lillestrøm, byen der de er etablert og har kunder. FOTO: HANS OLAV NYBORG

SERIØST UHØYTIDELIG: Daglig leder Jan Ole Enlid (t.v.) og senior kommunikasjonsrådgiver Jon Amtrup i Novitas, midt i gågata i Lillestrøm, byen der de er etablert og har kunder. FOTO: HANS OLAV NYBORG

Artikkelen er over 3 år gammel

For PR-og kommunikasjonsbransjen er Romerike er en «baby» som kan vokse seg stor. Bransjefolk tror på doblet omsetning.

DEL

Noen forsyner allerede det voksende markedet godt, som Novitas i Lillestrøm, og Cockpit på Gardermoen.

Jan Ole Enlid (44) så hva som ville komme. Allerede i 2001 startet han i bransjen, fra 2005 ble han eier i Novitas, som har økt staben fra en til tre siste år.

Novitas er eneste romeriksbaserte firma i bransjen som også er sertifisert av Veritas og med i KOMM (bransjeorganisasjon for kommunikasjonsbyråer). Selskapet var en av de tre første som fikk kvalitetsstemplet. Fra sin base i bykjernen forsyner Enlid og hans kolleger bedrifter med kommunikasjonspakker, gode råd og strategivurderinger.

Kunnskap og kapasitet

– Det handler om kompetanse og om kapasitet. Akkurat som bedrifter engasjerer for eksempel juridisk hjelp når det «brenner» fordi de ikke kan eller vil besitte denne fagkunnskapen selv, kommer vi inn når de erkjenner at de trenger bistand, forklarer Enlid.

I et voksende marked er det innen IKT, bygg og anlegg og eiendom at Novitas hittil har hatt størst etterspørsel. De har også større offentlige aktører, som Forsvarsbygg og Jernbaneverket.

Når gode råd er dyre

Det er tider i firmaers liv da gode råd er dyre.

– Mange trenger å føle seg trygge når de skal kommunisere et budskap utad. For eksempel har mange behov for å føle seg trygge i møte med dere journalister. Vi hjelper til å formulere budskapene, å få fram de gode poengene.

– Dere tar dere godt betalt for å forsøke «å lure» oss journalister, med andre ord ?

– Nei, det er ikke slik. Men mye er blitt så intenst. Det er høyere terskel for å få et budskap fram. Mange opplever vi også har veldig mye på hjertet når de trenger å bli synlige. Men for ofte graver de seg ned i detaljer. Da er det vår jobb å forsøke å gjøre budskapet tydelig, svarer Enlid.

Novitas-gründeren mener markedet på Romerike er voksende.

– Vi snakker om et marked som ikke er helt modent ennå. Våre fremste konkurrenter er Oslo-baserte firmaer. Mange på Romerike henter ekstern hjelp derfra. Men at det vil bli flere firmaer på Romerike er opplagt, mener Enlid.

For mange er tanken kanskje uvant her ennå, men kravene om å være profesjonelle i alt man gjør, slår også inn her og vil gi økt etterspørsel, mener Enlid. Han mener bedriftene og bransjene er veldig ulikt skodd. Noen er profesjonelle, andre har mye å gå på, mener han.

Enlid vektlegger også at kampen om de beste hodene gir økt behov for slike som bygger omdømmet til bedriftene godt og stein på stein.

Krisehåndtering

Enlid vil ikke røpe om deres firma har vært inne og gitt råd i kriser i konkrete bedrifter. Men mediekrise, kundeflukt og medarbeiderflukt er tre typiske scenarioer der firmaer som hans blir koblet på.

Da er det ganske enkelt flom – en flom av informasjon og situasjoner som skal håndteres for å få skuta på rett kjøl. I hans stab på nå tre, har alle en bakgrunn fra redaksjoner.

I tillegg kommer studier innen kommunikasjon og fra universiteter.

Cockpit styrer

På Øvre Romerike er det Cockpit som navigerer i PR- og informasjonsmarkedet fra kontorer i flyplasskommunen Ullensaker.

På kontoret på Gardermoen er staben på fire, og omsetningen omtrent som hos Novitas - i underkant av fire millioner kroner (2013) og med et driftsresultat før skatt på en halv mill. Daglig leder er eidsvollingen Tord Langmoen, som er enig med kollega Enlid i Novitas.

– Vi tror på fortsatt vekst. Men foretrekker å vokse langsomt og sikkert, sier han.

Også Cocpit opplever konkurranse – fra Oslo, Hamar, Gjøvik og Kongsvinger. De små og mellomstore bedriftene er de som trenger hjelp. Cockpit var også stolt anbyder da Dinamo vant anbudet om Eidsvoll 2014-jubileet. Cockpit leverer også til offentlig sektor – for eksempel Esval miljøpark, som nå vil ha hjelp med web-design og mediestrategi.

Artikkeltags