Miriams T-bane-drama

RYSTET: Miriam Bråthen (midt i bildet) har fortsatt vondt i hodet, nakken og brystet etter den dramatiske hendelsen her på Frognerseteren stasjon. Åtteåringen pådro seg en hjernerystelse i forbindelse med fallet. Selv husker hun ikke noe fra hun falt til hun satt på pappas fang på perrongen. Da hun skjønte hva hun hadde vært igjennom, kom tårene. Alle foto: Tom Gustavsen

RYSTET: Miriam Bråthen (midt i bildet) har fortsatt vondt i hodet, nakken og brystet etter den dramatiske hendelsen her på Frognerseteren stasjon. Åtteåringen pådro seg en hjernerystelse i forbindelse med fallet. Selv husker hun ikke noe fra hun falt til hun satt på pappas fang på perrongen. Da hun skjønte hva hun hadde vært igjennom, kom tårene. Alle foto: Tom Gustavsen

Artikkelen er over 7 år gammel

Miriam Bråthen (8) falt ned mellom T-banevogna og perrongen. Foreldrene slakter sikkerheten og priser seg lykkelig over at datteren slapp unna med hjernerystelse og en forslått kropp.

DEL

Helgens akedag i Korketrekkeren i Oslo ble alt annet enn hyggelig for familien Bråthen fra Lørenskog.

Etter å ha akt ned bakken én gang, tok familien T-banen opp igjen fra Voksenkollen til Frognerseteren. Og det er da det dramatiske skjer:

Når yngstedatteren Miriam går ut av T-banevognen forsvinner plutselig bakken under henne. Åtteåringen faller ned mellom perrongen og T-banen, og plutselig befinner hun seg under selve vognen og perrongen.

– Jeg gikk bak henne. Det var et fryktelig syn å se henne forsvinne, forteller mamma Nina Bråthen.

Ble veldig redd

Nina ropte av full hals for å varsle mannen Atle, som hadde gått foran Miriam og allerede var ute på perrongen.

– Jeg hørte Nina rope. Jeg husker jeg snudde meg og skjønte hva som hadde skjedd, forteller Atle.

Han kastet seg ned på knærne og strakte seg ned for å få tak i datteren.

– Jeg fikk heldigvis tak i jakken hennes og fikk dratt henne opp.

Miriam husker at hun falt. Det neste hun erindrer er at hun sitter på pappas fang. Åtteåringen slo brystet i perrongen og bakhodet i T-banevognen i forbindelse med fallet. Hun tror hun mistet bevisstheten.

Først da hun satt trygt på pappas fang, kom reaksjonen. Da kom tårene.

– Jeg ble veldig, veldig redd, forteller Miriam.

Høyspentledning

Tilsynelatende fikk verken medpassasjerer eller lokføreren med seg den dramatiske hendelsen.

– Det var fullt av mennesker på perrongen, men ingen kom bort til oss og spurte hvordan det gikk. Vi rakk så vidt å trekke oss tilbake på perrongen før dørene ble lukket og T-banen kjørte videre, forteller Nina.

Miriam klaget over smerter i hodet og nakken etter fallet. Familien kjørte henne derfor til Ahus, hvor det raskt ble konstatert hjernerystelse. Etter fire timer til observasjon, kunne familien reise hjem.

Foreldrene priser seg lykkelig over at det datteren slapp fra hendelsen uten alvorligere skader. Samtidig er de rystet over sikkerheten.

– For meg er det helt utrolig at dette kunne skje. Det var mellom 30 og 40 centimeter avstand mellom perrongen og T-banen, og likevel så vi ikke noen plakater eller andre varsler om dette, forteller Nina.

Hun ble ekstra rystet da hun snakket med Oslo T-banedrift dagen etter ulykken.

– De fortalte at det var godt vi ikke gikk ut døren som var et hakk lengre bak på banen. Der gikk det nemlig en høyspentledning. Det er jo livsfarlig. Jeg forstår ikke at dette kan være lovlig.

Lengre T-banevogner

Oslo t-banedrift opplyser at den store avstanden mellom perrongen og T-banen skyldes at T-banevognene som brukes i dag er lengre enn de som ble benyttet da stasjonen ble bygget.

Det gjør at avstanden mellom perrong og T-banen blir stor enkelte steder. Dette gjelder spesielt på stasjoner som ligger i svinger, som for eksempel Frognerseteren.

– Dette burde vært ryddet opp i før man tok i bruk nye T-banevogner, sier Nina.

Fallet fanget på film

Kommunikasjonssjef Cato Asperud i Oslo T-banedrift AS bekrefter historien til familien Bråthen. Han sier Oslo T-banedrift har gått gjennom overvåkningsvideoen fra Frognerseteren stasjon og funnet episoden.

– Dette er selvfølgelig noe vi beklager sterkt, sier Asperud, som ikke vil utlevere bilder eller video av uhellet.

Kommunikasjonssjefen forklarer den store avstanden mellom perrong og T-banen med at T-banevognene har blitt lengre, noe som skaper utfordringer ved stasjoner som ligger i kurver/svinger.

– Når stasjoner bygges om eller bygges nye, vil man sørge for at stasjonsområdene rettes opp for å unngå denne problemstillingen, sier Asperud. Han utelukker ikke at det kan bli aktuelt å ta grep for å bedre sikkerheten ved Frognerseteren. – Vi har sett episoden på video, og den vil bli fulgt opp. Vi tar den med videre i vårt sikkerhetsarbeid for å finne ut hvordan vi kan gjøre dette bedre, sier han.

– Så ikke fallet

Ifølge kommunikasjonssjefen fikk ikke T-baneføreren med uhellet på søndag.

– Føreren har et eget kamera som filmer hele vognsiden. Han skal forsikre seg om at ingen står ved dørene når han eller hun kjører videre. I dette tilfellet satt familien godt inne på perrongen da føreren kjørte videre. Hadde han sett det som skjedde, skulle han selvfølgelig ha gått ut og forsikret seg om at alt hadde gått bra, sier kommunikasjonssjefen.

Romerikes Blad har i to dager bedt Asperud undersøke hvor mange av stasjonene i Oslo som er bygget i en kurve og derfor er en del av denne problematikken. Vi har også bedt om en oversikt over hvor mange lignende tilfeller Oslo T-banedrift kjenner til. Asperud skulle undersøke og komme tilbake til oss. Det har han ikke gjort.

Artikkeltags