Gå til sidens hovedinnhold

Mc-presidenten

Artikkelen er over 7 år gammel

Flere kvinner på motorsykkel, verden over, er målet. Initiativet kommer fra presidenten i Desmodonne International, Vibeche Tveit (42) fra Gjerdrum.

«Dama i skaukanten», som hun selv sier, eller «dama fra nord», som italienerne sier, ruller på gassen og kjører inn i en mannsdominert verden.

Vibeche Tveit (42) er kanskje verdens mektigste mc-kvinne, som president i Desmodonne International, en ny klubb for kvinnelige Ducati-frelste motorsykkelentusiaster, med et storslått mål: Spre motorsykkelglede til kvinner i alle land.

– Kvinnene har kommet langt i Norge når det gjelder likestilling og økonomisk selvstendighet. Stadig flere kjører motorsykkel. Andre steder i verden, også i Italia, der Ducati-motorsykkelen lages og er et ikon for både menn og kvinner, er kvinner i større grad «accessories» som skal pynte opp guttas motorsykkel og miljø. Det ønsker vi å gjøre noe med. Presidentvervet gir meg mulighet og innflytelse til å få det til, sier Vibeche Tveit.

Det er på tide å riste litt i fordommene til kvinner og motorsykkel, mente hun og tok på oppfordring fra miljøet initiativet til å samle kvinner på Ducati-motorsykler i Norge, Italia og i resten av verden. Tidligere var hun president i den norske Ducatiforeningen og var det i tre år. Nå er hun president for alle verdens kvinnelige Ducati-kjørere i Desmodonne International.

– Etter sju uker passerte vi 500 medlemmer i rundt 50 land, med et nettverk av 45 erfarne Ducati-kvinner. Filosofien er at de erfarne Ducati-førerne kan gi support til de mer ferske, slik at veien til førertittel og trygghet på sykkelen blir noe kortere, sier hun.

Men presidenten planlegger også å hjelpe kvinner som ikke har mulighet til å leke seg, ved å opprette et fond med penger fra egen aktivitet.

– Det er snakk om en symbolsk sum. Men å ha mulighet til å dele av det vi har, gir en god følelse. Vi som leker oss med dyre motorsykler og kan realisere våre drømmer, skal også tenke på kvinner i en mindre privilegert situasjon enn oss, kvinner som lever under forhold der motorsykkel er helt utenkelig. Håpet er at flere kan realisere sine drømmer, hva det enn måtte være.

Hvordan ender en kvinne fra skaukanten opp som president?

Som sjef i Norsk Ducatiforening har Vibeche Tveit reist rundt i Italia flere ganger, på to hjul, selvfølgelig. Her har hun knyttet kontakter og skapt et nettverk for å nå ut i verden. Miljøet etterlyste noe for kvinner, og hun tok initiativ til å samle Ducatikvinnene.

I den testosteronbaserte mc-verdenen i Italia ble hun «dama fra nord».

Høy, blond, men med et sterkt budskap. En japaner sa til henne en gang: Du har gitt biker-women et nytt ansikt. Du kjører sykkel og drikker øl med gutta, men er likevel feminin.

Han tillot ikke kvinnelige medlemmer i sin klubb, men er nå villig til å revurdere det.

– Jeg går for å ha et sterkt engasjement for motorsykkel, en «true believer» av La Ducati Familia. Jeg er ingen insisterende utadrettet kvinne, men en som jobber seriøst og systematisk med organisasjonsstrukturer og profil. Jeg er veldig ydmyk for den tilliten jeg har fått, og går inn i jobben med skrekkblandet fryd. For meg selv handler Ducati og motorsykkel om livsstil. Men jeg er ikke kjøpt og betalt av Ducati, selv om mange har antatt det, sier hun.

Hun er helfrelst på motorsykkelen som har en markedsandel på drøyt 10 prosent i Norge. Kanskje ikke all verden, tenker du.

Men når Ducati-frelste samles på Misano-banen utenfor Misano nordøst i Italia under World Ducati Week, telles det 60.000–70.000 mennesker. I hovedsak menn. Men selv i Italia er ting i endring.

– Vi har satt i gang noe som har begynt å rulle, og det ruller fort etter hvert. I 2015 vil vi ha våre egne eventer for førere, passasjerer og fans, med tilbud om føreropplæring på bane og på vei, teknisk opplæring, og ikke minst: sosialt samvær.

– Vi vil ikke være jenter som framstår som reklamefigurer på motorsykler. Vi vil kle oss i skinndress, kjøre selv, være selvstendige eiere. Så kan vi trekke i kjole og høye hæler i selskap, sier 42-åringen.

Sønnene på 9 og 11 år har aldri vært med på tur – ennå.

– Jeg har monosete og har ikke plass til noen bakpå. Det må jeg gjøre noe med.

Tveit har kjørt motorsykkel lenger enn hun har hatt barn. Men hun har vært inne på tanken at hun som deltidsmamma kanskje burde droppe sykkelen på grunn av risikoen det innebærer – at sønnene i verste fall kan bli morløse. Hun har også blitt minnet om dette mange ganger av familie og venner.

– Men så tenker jeg at dette har mor godt av. Mitt liv er beriket på flere måter. En av mine sønner sa som femåring: «Jeg tror vi har en annerledes mamma.»

Sikkerhet står i høysetet og er en del av jobben som president.

– Å kjøre sykkel er gøy. Det gir en herlig følelse av frihet når du trer inn i skinndressen, går ut i garasjen, fyrer opp sykkelen og drar av gårde på to hjul. Det gir meg glede og spenning å få lov å kjøre rundt på norske veier, eller aller helst reise rundt i Italia. Det er kos å være sammen med likesinnede. Det gjør meg til et helt menneske, og jeg har det 916 ganger bedre enn før, sier hun.

I Ducati-verdenen er tallkombinasjonene 916, 996 og 1.098 dagligdags. Det er motorstørrelsen på ulike sykler.

Tveit kjører rundt på en 16 år gammel 916, en ikonsykkel i Ducati-historien. Hun drømte om en rød 916 på slutten av 90-tallet, men endte opp med en sort. Siden har hun inspirert flere. Mange kvinner har startet som eksosrype og endt opp som fører.

Det liker president Tveit.

Kommentarer til denne saken