Må grave opp flyplassområde

REAGERTE: Et større område på Gardermoen må graves opp på grunn av kontrolljuks. Jo Kobro sier at OSL-ledelsen reagerte med en gang, og det aktuelleområdet ble avsteng.

REAGERTE: Et større område på Gardermoen må graves opp på grunn av kontrolljuks. Jo Kobro sier at OSL-ledelsen reagerte med en gang, og det aktuelleområdet ble avsteng. Foto:

Artikkelen er over 10 år gammel

Deler av Gardermoen er stengt av på grunn av kontrolljuks.

DEL

Rundt årsskiftet ble ledelsen ved OSL varslet om at kontrollen av drivstoffanlegget til to flyoppstillingsplasser som ble laget i 2007 muligens hadde sviktet, skriver VG.

I sommer ble området avstengt og flyplassledelsen har bestemt at området må graves opp slik at kontrollene kan gjøres ordentlig.

– Vi reagerte med en gang, sier informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn Gardermoen til VG.

Hemmelig granskingsrapport

VG skriver i dag at tre ansatte i formaet Norweld Control Services, som skal kontrollere sveisearbeid i rør og konstruksjoner, i sommer ble fratatt alle sine sertifikater etter at det ble avdekket sikkerhetsjuks i stor skala.

Ifølge en hemmeligstemplet granskingsrapport fra sertifiseringsorganet Force Technology har Norwelds Oslo-kontor drevet «graverende juks i faget» og begått «brudd på de etiske regler av særdeles grov karakter».

Kan være større

I tillegg til at Oslo Lufthavn Gardermoen må grave opp et større område, vurderer Hafslund om deler av Oslos gater og veier må graves opp igjen for å kontrollere at sveisearbeidene på fjernvarmeledninger er godt nok utført.

– Vi har vært orientert om denne saken en stund, og den kan være større enn de to forholdene vi nå kjenner til, sier sjefsingeniør Knut Erik Burud i DDirektoratet for samfunnssikkerhet og Beredskap (DSB) til VG.

Artikkeltags