Lensmann vil stenge nettside

OVERRASKET: Lensmann og namsmann Bjørn Hoff i Nannestad og Gjerdrum sier seg overrasket over at en privatperson har opprettet et nettsted som ved første øyekast kan se ut som om er namsmannens. Han håper at det finnes hjemmel for å kreve siden nedlagt. 
Foto: Raymond Aaserud

OVERRASKET: Lensmann og namsmann Bjørn Hoff i Nannestad og Gjerdrum sier seg overrasket over at en privatperson har opprettet et nettsted som ved første øyekast kan se ut som om er namsmannens. Han håper at det finnes hjemmel for å kreve siden nedlagt. Foto: Raymond Aaserud

Artikkelen er over 7 år gammel

Lensmann Bjørn Hoff i Nannestad og Gjerdrum reagerer på at en privatperson driver et nettsted han har kalt namsmannen.com.

DEL

Lensmannen vil nå kontakte sine nærmeste overordnede, for å sjekke lovligheten av at en person formidler forbrukslån og driver «gjeldstelefon» under navnet «namsmannen.com».

– Dette ser ikke bra ut, og saken bør undersøkes, både med tanke på de juridiske forhold og gjeldende markedsføringslov.

Han finner spesielt formidlingen av kjappe lån svært uheldig.

– Folk som trenger råd for å komme seg ut av et økonomisk uføre, bør kontakte oss. Våre fagfolk tar ikke betalt, sier han.

Sint og fortvilet

Romerikes Blad ble tipset om nettstedet av en kvinne i Nannestad, som selv sliter med stor gjeld og pågående inkassosaker. Kvinnen ønsker å være anonym.

– Jeg søkte på nettet for å finne telefonnummeret til namsmannen og fikk opp adressen til den aktuelle siden.

Først trodde hun at det var den offentlige namsmannens side, men det fant hun fort ut at det ikke var siden det står «Vi bak namsmannen.com er et privat foretak».

– Jeg reagerte med sinne og fortvilelse da jeg fikk se at det ligger annonser for svindyre lån på nettsiden deres.

– På den ene side gir selskapet inntrykk av å ville hjelpe deg ut av økonomiske problemer, på den annen side fristes du til å gå på enda flere og ugunstige forbrukslån.

Kostbar tjeneste

Vår kilde synes folk bør tenke seg godt om før de ringer selskapets «gjeldstelefon», som koster 26 kroner per minutt fra fasttelefon. Fra mobiltelefonen gjelder «egne priser».

– Jeg vet ikke noe om kvaliteten på rådgivingen, men tror folk som trenger hjelp gjør lurt i å snakke med namsmannen og andre offentlige instanser, og det uten ekstra kostnader.

Nannestad-kvinnen håper at den virkelige namsmannen, altså lensmannen, forsøker å få nettsiden stanset øyeblikkelig.

– Jeg vet ikke noe om hvor lett eller vanskelig det er, men det er helt uakseptabelt at en privatperson skal drive en slik kommersiell og spekulativ nettside.

RB ringte gjeldstelefonen

Romerikes Blad ringte det oppgitte 820-nummeret torsdag. Vi presenterte oss og fortalte at vi har fått henvendelse fra en leser. Det ble en kort samtale.

– Hvem er det som står bak og driver denne siden?

– Jeg heter Terje Moy.

– Hvor holder du til?

– På kontoret mitt.

– Hvor ligger det?

– I huset mitt.

– Du forstår vel at jeg vil vite i hvilken by eller kommune du holder til?

– Det skal du drite i!

Reklamerer med døgnåpent

Etter å ha funnet ut at nettstedet er registrert i Kristiansand, forsøkte vi å ringe Moyes fasttelefon, men denne er for tiden ikke i bruk.

Vi sendte også sms og e-post til ham for å få informasjon om hans bakgrunn og svar på et par andre spørsmål, uten at disse ble besvart.

På nettsiden lyder reklamen for tjenesten blant annet:

«Vi har valgt å opprette en egen gjeldstelefon der du kan ringe døgnet rundt for å få råd om hvordan du skal angripe dine økonomiske problemer. Vi svarer også på grunnleggende spørsmål om inkasso og gjeldsrelaterte spørsmål men går ikke inn i enkeltsaker for å tilby rettshjelp. Gjeldstelefonen er ment som en tjeneste som skal være ditt første steg for å gjøre noe med sine problemer».

LES OGSÅ: – Har ikke snakket med RB

Artikkeltags