Halvgått løp for «nye» Gardermoen

SNART HALVVEIS: Utbyggingen til 12,5 milliarder er snart halvveis. I 2017 åpner dørene for "nye" Oslo Lufthavn.                                              FOTO: OSL/Espen Solli

SNART HALVVEIS: Utbyggingen til 12,5 milliarder er snart halvveis. I 2017 åpner dørene for "nye" Oslo Lufthavn. FOTO: OSL/Espen Solli Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

I 2017 skal Oslo Lufthavn være klar til å ta imot 28 millioner passasjerer. Den 27. februar markerer Oslo lufthavn «halvgått løp» for utbyggingen.

DEL

Midt i storombyggingen av sentralbygget og utbyggingen av Pir Nord har Oslo Lufthavn hatt tidenes passasjerrekord, med 23 millioner reisende i fjor. Den 27. februar markerer flyplassen at «nye» Gardermoen er halvveis ferdig.

Jernbanestasjonen, ankomsthallen og landsiden av flyplassen blir helt nytt når kapasiteten skal utvides. I januar ble de første limtrebjelkene som skal bære taket heist på plass.

Oslo Lufthavn har tidligere fått en europeisk pris for innovativ bruk av limtre, nemlig takbjelkene i terminalbygget.

Krevende øvelse

Utbyggingen av selve piren – «T2» – startet i mai i fjor. Det krevde en omlegging av taksebanene, for å gi plass til «røret» som peker rett nordover fra det 800 meter lange terminalbygget.

Når byggearbeidet nå er halvveis unnagjort, markeres det med å slippe media inn i det som om tre år skal stå fiks ferdig for inntil 28 millioner passasjerer.

Passasjertallet har økt med ti millioner det siste tiåret.

Energi-flyplass

Utbyggingen er kostnadsberegnet til 12,5 milliarder kroner.

Det er i antall kroner mer enn prislappen på utbyggingen av hele flyplassen, som sto ferdig i 1998. Ny pir og terminal på hovedflyplassen får passivhusstandard og skal bruke halvparten så mye energi som det gamle bygget gjør i dag.

Oslo Lufthavn har mottatt flere utmerkelser for sin arkitektur, blant annet Houens Fonds Ærespris for Terminalen i kategorien beste 1990-tallsbygg i Norge.

Artikkeltags