Gammel ferge hentet tilbake

TUNG LAST: Her er den over 50 tonn tunge ferga heist opp fra Randsfjorden. Deretter tok den landveien til Minnesund.Begge foto: Helga Lindheim, Hadeland

TUNG LAST: Her er den over 50 tonn tunge ferga heist opp fra Randsfjorden. Deretter tok den landveien til Minnesund.Begge foto: Helga Lindheim, Hadeland

Artikkelen er over 6 år gammel

Norges første pendelferge er tilbake ved Minnesund etter 40 år på Randsfjorden.

DEL

Ferga ble bygget for trafikk på Mjøsa i 1923, men ble solgt til Gran kommune i 1967. Den ble satt i drift som passasjerferge på Randsfjorden i 1967.

Tatt av stormen

Etter at fartøyet slet fortøyningene og drev på land i Røykenvik under romjulsstormen i 2011 har det ligget med betydelig slagside og maskinrommet under vann.

Nå er ferga tilbake på Minnesund der den blir en del av Mjøssamlingene. Torsdag ble det over 50 tonn tunge fartøyet heist opp, og natt til fredag foregikk transporten langs riksvei 4 til Minnesund.

SE VIDEO NEDERST I SAKEN!

Liten klaring

– Ferden bød på visse utfordringer. Brandbu var et kritisk punkt, det var bare så vidt vi fikk ferga under bruene der. Det skilte faktisk bare et par centimeter, sier Magnus Sefland, som er medlem i Mjøssamlingene.

Også nedkjøringen til museumsanlegget på Minnesund, med ujevn vei, var noe problematisk.

– Men det er allmenn tilfredshet med at ferga nå er tilbake på Mjøsa. Vi har mye arbeid foran oss med å sette den i stand, men målet er å få den operativ på vannet igjen.

– Verdt å ta vare på

– Denne ferga er veldig spesiell. Den er den eldste gjenværende pendelferga i historien og den nest eldste bilferga etter et fartøy som er bevart i Ålesund. Det er en god grunn til å prøve å bevare ferga enda lenger, sier Sefland.

– Hvordan skal ferga brukes?

– Det kan jeg ikke svare på, men det blir nok først og fremst for private turer for medlemmene og dugnadsgjengen.

Hastesak

Det hastet å få båten opp før vinteren, for Riksantikvaren mente at den ikke ville tåle enda en vinter slik den har ligget de siste årene.

Dermed bidro de også til redningsaksjonen.

På Minnesund skal fartøyet ligge på slipp og gjennomgå en tilstandskontroll, og deretter reparasjon og vedlikehold.

– Ferga har ligget i vika lenge, delvis under vann. Så det er vanskelig å si hvor store tiltaksbehov den har, men det blir spennende å finne ut hvordan det ligger an, sier rådgiver Mari Søbstad Amundsen hos Riksantikvaren til avisen Hadeland.

Artikkeltags