Gå til sidens hovedinnhold

Frykter flere Think-kutt

Artikkelen er over 15 år gammel

Think Nordic har halvert antall ansatte siden i fjor. Det kan bli enda flere kutt.

– Det er ingen hemmelighet at vi ikke tjener penger her, og i en bedrift som ikke tjener penger er bemanningssituasjonen en løpende vurdering, sier Think-direktør Chris Neal. Selv om han avviser at det er aktuelt å kutte i staben for øyeblikket, vokter han seg vel for å gi jobbgarantier til sine ansatte.

– Ingen kan gi absolutte jobbgarantier, sier han.

Omorganisering

Think Nordic var gjennom en stor omorganisering i fjor, hvor bemanningen ble kuttet fra over 90 ansatte til 55. I år er staben ytterligere redusert som følge av frivillige oppsigelser.

– Vi er 49 ansatte nå, sier Neal.

I tillegg til å vurdere hvor mange ansatte som trengs sier Neal at det også handler om å ha den rette kompetansen til enhver tid. Selv om bemanningen totalt sett er redusert i år, har det vært nyansettelser i bedriften.

– Vi har i løpet av året ansatt flere ingeniører for å styrke kompetansen vår, sier han.

Underskuddet i Think Nordic ble på hele 113 millioner kroner i fjor. Minusresultatet skyldes i hovedsak store nedskrivninger av verdien på eiendelene knyttet til den foreløpig skrinlagte modellen Think City. Den ble lagt på is etter at Ford trakk seg ut på eiersiden høsten 2002.

Prototypen ferdig

Med sveitsiske Kamkorps Microelectronics inn på eiersiden startet utviklingen av arvtakeren, Think Public. Det ble imidlertid ikke solgt noen biler i fjor, og det er heller ikke solgt noen i år. Interessen for bilen skal være stor fra flere hold, men underskrifter på salgskontrakter er det dårlig med så langt.

– Hvor lenge kan dere vente på salgskontrakter av betydning?

– Eierne har ikke gitt oss noen deadline, men vi forventer selv at de første bilene ruller ut herfra ved årsskiftet.

Bilfabrikken lever nå ene og alene på pengeoverføringer fra eieren i Sveits. I perioder har fabrikkens kontantbeholdning vært minimal.

– Har dere klart å betale de ansattes lønn i rett tid?

– Mer eller mindre, ja.

Hovedtillitsvalgt Odd Lillefoss sier til RB at nye oppsigelser ikke vil overraske ham.

– Vi er selvsagt klar over at utviklingen av denne typen biler koster mye penger. Derfor kan det ikke utelukkes at vi må gjennom en runde med nye oppsigelser, men dette er ikke noe vi tenker på i det daglige, sier han.

– Vi "på gulvet" har mer enn nok å gjøre og det blir opp til ledelsen å vurdere situasjonen framover, legger han til.

Unik kompetanse

Tidligere i år mottok Think Nordic 11 millioner i forskningsmidler fra Norges Forskningsråd. Pengene skal gå til utvikling av en hydrogenbasert bil. Dette arbeidet pågår helt på siden av Think Public-arbeidet, og Neal forsikrer at pengene fra forskningsrådet ikke brukes til annet enn hydrogenbilprosjektet.

Neal presiserer at utviklingen av Think Public vil fortsette selv om det blir færre ansatte i fabrikken, og han understreker at troen på bilen fortsatt er stor. Den er fortsatt ikke kjørbar, men for en uke siden var den første prototypen som kan vises fram på markedet ferdig.

– Nå har vi et produkt vi virkelig kan vise fram, sier Neal, og er stolt av hva de ansatte har fått til.

– De ansatte representerer en kompetanse på elbilområdet det ikke finnes maken til i Europa.

Det er ingen hemmelighet at vi ikke tjener penger her

Think-direktør Chris Neal

[FAKTABOKS]

Think Nordic

Regnskapstall (i mill. kroner)20042003

Driftsinntekter:34,860,2

Driftsresultat:– 114,0– 0,3

Res- før skatt:– 113,40,3