Forbyr postkassereklame

REKLAME-NEI: Aurskog-Høland kommunestyre har vedtatt at alle husstander kan reservere seg mot reklame i postkassa. De som fortsatt vil ha postklame må sette på et eget merke på kassa. Fra venstre ordfører Karin Gulbrandsen, komitéleder Henning Lotterud, og rådmann Audun Fiskvik.
FOTO: ROAR GRØNSTAD

REKLAME-NEI: Aurskog-Høland kommunestyre har vedtatt at alle husstander kan reservere seg mot reklame i postkassa. De som fortsatt vil ha postklame må sette på et eget merke på kassa. Fra venstre ordfører Karin Gulbrandsen, komitéleder Henning Lotterud, og rådmann Audun Fiskvik. FOTO: ROAR GRØNSTAD

Av
Artikkelen er over 12 år gammel

Som første kommune i Norge har de folkevalgte i Aurskog-Høland bestemt seg for å stenge postkasselokket for reklame.

DEL

Det spesielle vedtaket snur trill rundt på dagens ordning: Etter nyttår må innbyggere som ønsker reklame i posten sette et "Ja til reklame"-klistremerke på kassa. Det betyr at postbudene kan få nærmere 200 tonn lettere postsekker hver eneste år i Aurskog.

– Hovedargumentet er å få mindre papiravfall. De aller færreste ønsker seg papirbasert reklame i postkassa. Derfor mener vi det er riktig å spare miljøet for denne type avfall, sier komitéleder Henning Lotterud (Bygdelista).

Det er høyst uvanlig – verken kommuneadministrasjonen, Kommunenes Sentralforbund (KS) eller Posten har noen gang hørt om noe lignende.

Rikdommens dilemma

Politikerne har utredet "politikerrollen i rikdommens dilemma".

– Mandatet innebærer at vi skal lage ideer om hvordan kommunen skal klare seg i klemma av økt forventninger både fra staten og forbrukerne. Økt forbruk gir utfordringer knyttet til miljøet, og det ville vi gjøre noe med, utdyper leder Henning Lotterud i politisk komité 2.

Ifølge "Grønn hverdag" dumpes i snitt 35 kilo reklame til hver husstand hvert år. I Aurskog-Høland er det registrert drøye 5.800 husstander. Også renovatøren kan hvert år få en betydelig mindre reklamestabel som direkte følge av det enstemmige kommunestyrevedtaket.

Ordfører Karin Gulbrandsen mener vedtaket er tidsriktig.

– Jeg synes forslaget var spenstig og miljøvennlig. Jeg tenker ofte på alt papirsøppelet jeg bærer ut hver uke, og synes det er godt at vi kan velge motsatt, sier hun. Sp-ordføreren tenkte på næringsmiljøets markedsføringsbehov før hun bestemte seg for å stemme for:

– Vi mener det er viktig at lokalt næringsliv får markedsført seg, og det har de fortsatt mulighet til gjennom lokalavisene i annonser eller innstikk, påpeker hun.

Innstikk i aviser omfattes ikke av reservasjonsretten som er nedfelt i Markedsføringsloven. Heller ikke organer som Menighetsbladet eller kommunale informasjonsskriv og politiske skrifter oppfattes som reklame etter det nye vedtaket. Dette regnes som informasjon.

Ny ordning fra nyttår

Saken kom opp over komitébordet i våres, under diskusjonen om hvordan velferdskommunen skal formes de neste årene.

– Når den private velstanden øker her i landet, øker også forventningene og kravene til de offentlige velferdstilbudene. Det blir større sprik mellom det vi forventer og det vi har råd til i våre private liv, og det vi kan vente av det offentlige, underbygger Lotterud.

Den nye reklameordningen kan være på plass fra årsskiftet.

– Innen den tid vil vi sende ut informasjon til kommunens innbyggere. Da vil det følge med et eget merke som folk som vil ha reklame i postkassa kan klistre på, sier rådmann Audun Fiskvik.

Artikkeltags