Fikk lakken ødelagt av tjæredrypp fra E6-bruer

UØNSKET: - Ingen ønsker slike flekker på bilen sin, og det viste seg å være vanskelig å få det bort, sier Kim André Wilson.foto: Per Stokkebryn

UØNSKET: - Ingen ønsker slike flekker på bilen sin, og det viste seg å være vanskelig å få det bort, sier Kim André Wilson.foto: Per Stokkebryn

Artikkelen er over 6 år gammel

Fortsatt drypper det tjære fra tre bruer over E6. Veivesenet ser seg nødt til å bytte ut oppsamlingsplatene.

DEL

Det er lørdag ettermiddag ved 14.30-tiden. Kim André Wilson og en kamerat kommer kjørende sørover på E6. De er på vei fra Lillehammer til hjemstedet på Stabekk i Bærum.

«Der kommer det beis!» utbryter Wilson.

Idet han passerer brua over E6 ved Andelva i Eidsvoll ser han at noe flytende treffer frontvinduet.

Umulig å fjerne

Wilson husker at han for et par år siden leste om fenomenet på rb.no; at det dryppet tjære fra bruer, og biler ble tilgriset.

Wilson svinger av på nærmeste bensinstasjon. Han konstaterer at det har lagt seg tjære både på frontruta, panseret og fremst på taket.

Frontruta klarer han ganske lett å gjøre ren. På billakken lar det seg derimot ikke gjøre å fjerne flekkene. De forsvinner heller ikke da han noe senere kjører bilen gjennom vaskeautomat.

– Irriterende å få sånne flekker på bilen. Ikke er det pent, og ikke er det lett å selge bilen når den ser sånn ut. Men jeg tør ikke å gå for hardt til verks for å fjerne flekkene, jeg er redd for at jeg skal gjøre større skade, sier Kim André Wilson til Romerikes Blad.

Han lurer på hvem som har ansvaret, hvem som eventuelt kan erstatte de utgiftene han får på et bilverksted.

– Vi tar regninga

– Regninga kan sendes til oss. Vi dekker utgiftene hvis vi får skaderapport og dokumentasjon, sier prosjektleder Taale Stensbye i Statens vegvesen.

Han forteller at veivesenet er kjent med at det tjærebaserte stoffet kreosot igjen drypper fra tre av trebruene over E6 mellom Jessheim og Minnesund.

Det skjer bare to år etter at veivesenet monterte plater under bruene for å forhindre at det dryppet tjære på bilene.

Monterer nye plater

– Platene er rett og slett blitt fulle, slik at de renner over. Dermed må vi bytte dem ut med nye plater, sier Stensbye.

Kun én bilist har i sommer henvendt seg til veivesenet etter å ha fått tjære på bilen. Uansett ser Stensbye ingen grunn til å vente med utskiftningen av platene.

Sommeren for tre år siden fikk flere titall bilister tjæreflekker på bilen sine, og dette kostet veivesenet over en kvart million kroner i erstatninger.

Prosjektlederen vet godt at det er vanskelig å få av kreosoten når den først har festet seg til billakken.

– Bruk asfaltfjerner

– Tipset er å bruke asfaltfjerningsmiddel umiddelbart, da får man det lett av. Hvis kreosoten derimot får ligge og tørke, er det umulig å fjerne den. Da må man oppsøke bilverksted.

Ifølge Stensbye er de tre bruene produsert med for mye kreosotbehandling.

– Det vil gå noen år før de tørker helt. Vi hadde håpet at det skulle gå raskere for seg, men den uvanlig varme sommeren i år har ført til at bruene har svettet ekstra mye.

– Er oppsamlingsplatene en god nok løsning?

– Det er de, men det har samlet seg for mye på dem nå. Uansett er det en enkel operasjon å bytte dem ut.

– Når vil det skje?

– Så fort vi har folk som kan gjøre det. Da vil bare ett løp være åpent og hastigheten nedsatt.

Kobberplatene stjeles

Veivesenet sliter ikke bare med bruer som «svetter» tjære, men også med kobbertyver.

– Bruene er beslått med kobberplater. Det har vist seg at disse er yndede objekter å stjele, sier prosjektleder Taale Stensbye i Statens vegvesen.

Det er reisverket på bruene over E6 mellom Jessheim og Minnesund som er beslått med en rekke kobberplater. En god del av disse er stjålet på flere av bruene.

– Kobber har god pris, og jeg vil tro at det er profesjonelle som står bak. Platene selges nok slik de er, og jeg tror det er ganske enkelt å omsette dem.

– Har dere noen mistenkte?

– Nei, det må eventuelt være opp til politiet å etterforske det, sier Stensbye.

Veivesenet tar uansett konsekvensen av det hele. Nå blir kobberplatene byttet ut med sinkplater.

– Det er ikke like vakkert som kobber, men heller ikke like populært blant tyvene, sier Taale Stensbye.

Utbyttingen av kobberplatene vil foregå samtidig med utskifting av oppsamlingsplater for tjære.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken