Gå til sidens hovedinnhold

Få en god start på sykkelsesongen

Artikkelen er over 10 år gammel

Sykler har en tendens til å gi blaffen i ordtaket om at gammel kjærlighet ikke ruster. Skal forholdet vare over tid, må det stell og omsorg til.

Kanskje finner du din trofaste følgesvenn møkkete og i generelt pjusk tilstand innerst i en fuktig bod. Rusten i kjedet og slarkete i kranken?

Det er likevel håp for om at dere kan få en sommer full av sykkelglede sammen.

Her sykkelekspert Pål Fredriksens 10 bud for å styre forholdet inn på rett vei:

1. Fram med grønnsåpe og varmt- vann!

Det finnes også spesialsåpe som er meget effektiv. Ligg unna white spirit, Zalo eller andre midler som løser opp fett og smøring.

2. Høytrykksspyler er bannlyst.

Den vil sende vann og skitt inn i lagre og andre steder der det ikke hører hjemme. Bruk en svamp og bøtte med såpevann. Spyl rent med «sildrevann» for eksempel fra en hageslange.

3. Kjede og krans bør rengjøres med diesel eller parafin.

Bruk en børste, gjerne en tannbørste, for å komme til overalt.

4. Så er det tid for smøring.

Velg en tyntflytende olje, helst sykkelolje, men symaskinolje eller olje på sprayboks fungerer også. Smør kjede og krans, men også bevegelige deler i girsystemet. Etterpå er det lurt å tørke av overskytende olje med en tørr fille.

5. Sjekk at tennene i kransen står midt i hullene i kjedet, og at tennene i drevet ikke er spisse eller skjeve «haitenner».

I så fall er det tid for å skifte ut.

Har du noen gode sykkeltips?
Del dem nederst i saken!

6. Undersøk om det er sprekker eller skader i dekket, og at det har bra mønster.

Dekktrykk skal være som angitt på dekket, som oftest 2,5 – 3 bar. Sjekk også om det spor i felgen etter bremsing.

7. Girwire og bremsewire skal løpe lett.

Bremsehåndtaket skal gli raskt tilbake etter oppbremsing. Hvis ikke, forsøk å rengjøre nøye, ellers må wire byttes.

8. Sjekk bremseklossene.

På sykler med skivebrems må du ta av hjulet for å sjekke at det er nok belegg igjen, slik at skivene ikke blir ødelagt. På felgbremser: Se etter at det fortsatt er spor i klossene og at de ikke er skjevt slitt. I så fall må de byttes.

9. Juster bremser og gir om nødvendig.

Bremsene bør ta skikkelig når bremsehåndtaket står helt parallelt med å styret. Hydrauliske skivebremser skal ikke justeres, men med felgbremser løsner du unbrakoskruen som holder wieren ved felgen og strammer slik at bremsene tar riktig. Fungerer ikke giret som skal, kan du forsøke å stramme justeringsskruen ved kransen. Justeringene på styret kan også brukes, men det anbefales bare som nødløsning.

10. Sjekk om det er slark i kranklageret ved å dra krankarmen, som pedalene er festet til, inn og ut.

Er det slark må lageret skiftes, og det er en jobb for fagfolk. Det samme gjelder oppretting av skjeve hjul.

På sykkel gjennom Romerike

Sommeren 2009 utforsket to av RB sine journalister sykkelrutene på Romerike.

Her kan du få et tilbakeblikk på noen av deres turer.

I de fleste kommuner på Romerike er det muligheter for store og små til å oppleve både nærmiljøet og naturen fra sykkelsetet: