Drømmen fra Strømmen

Artikkelen er over 13 år gammel

Lyntogene fra Strømmens Verksted var et begrep da de suste forbi damplokomotivene. Nå er togene på nytt blitt utviklet på Strømmen – i miniatyr.

DEL

Finn Moe holder rundt togsettet, som gikk både på Bergensbanen, Dovrebanen og Rørosbanen i etterkrigsårene, som om det er hans egen unge. Og det er det jo på sett og vis.

– Vi ville ha en modell av dette toget selv. Det har alltid vært vår drøm. Og nå er det virkelighet, sier han stolt. To forskjellige togsett i et opplag på 50 stykker av hver. De er håndlaget i messing i Korea på oppdrag for Strømmen-firmaet og er slett ikke noe for ønskelista til lillegutt.

– Dette er toget for pappa, sier Finn Moe stolt.

Blant de beste

– Vi er ved en milepæl innen norsk modelljernbane. En drøm som er gått i oppfyllelse, sier Finn Moe, som er en av tre i Norsk Modelljernbane (NMJ) i Sagdalen.

NMJ er et begrep ute i verden. Den tidligere møbelhandleren på Sørumsand er en ettertraktet mann på modelljernbanemesser rundt om i Europa. Hans modeller av norske tog er både samleobjekter og bruksgjenstander.

Ovasjonene har i høst vært så mange at togmannen ikke lenger behøver å være beskjeden.

– Vi er nok blant de seks beste i verden på modelltog. Vi er stolte over at vi i vesle Norge kan hevde oss med de beste. Vi selger virkelig sand i Sahara, sier Finn Moe og viser til alle turistene som finner fram til butikken med eget lokomotiv i veggen i Strømsveien.

Med tog i blodet

– Det kommer folk helt fra Australia og New Zealand hit for å kjøpe norske lokomotiver og vogner, sier han med stolthet.

Finn Moe er sønn av en jernbanemann og har vært opptatt av tog siden han var en neve stor. Han hoppet etter hvert av møbelbransjen og tok en kjempesjanse med utvikling av norske modeller. Det som begynte som en spikket flisvogn til eget bruk, er i dag en industri som lovprises av de store forståsegpåerne i tyske modelljernbaneblader.

Han ser nesten forelsket ned på togsettet som markerer hans 25-årsjubileum i bransjen.

Gjemt for tyskerne

– Det gamle lyntoget fra Strømmen var et begrep. De var inspirert av tyskernes "flygende hamburger" og var den gangen det flotteste du kunne se på et jernbanespor. Det som skilte dette fra andre lands tog var at Strømmen-toget var bygd i aluminium, forteller han, og legger til:

– Settene var ferdig før krigen, men for at herrefolket ikke skulle få fatt på dem, fjernet man motorboggiene. De ble lagret på en repo i lokstallen i Lillestrøm og kledd bak panel.

Finn Moe og NMJ har så skaffet til veie 250 forskjellige typer norske lokomotiver og vogner for "hvermannsen" fra den kjente produsenten Lima. Noen er kommet fra danske og svenske produsenter; og ikke minst superlinemodellene som kommer i 50-75 eksemplarer i hver serie. 7.000 slike supertog er laget.

Men lyntoget fra Strømmen er den virkelige Rolls-Royce. Seks år har det tatt å utvikle det til ferdig produkt. Et produkt som garantert får en lengre levetid enn originalen.

Artikkeltags