Gå til sidens hovedinnhold

– Dette passer ikke i byen, Esso!

Artikkelen er over 16 år gammel

– Den nye Esso-stasjonen i Nittedalsgata i Lillestrøm bygges uten tanke på at den ligger i en by. Den passer langs landevei, ikke i en bykjerne.

Politikeren Tore Olsen Pran (Ap) som nå ønsker en byarkitekt ansatt i Lillestrøm, fortviler over det han kaller for manglende helhet, rotete formgivning, ikke tilpasning til omgivelsene og sprikende intern byggestil på bensinstasjonen som nå reiser seg over bakken.

Han frykter imidlertid at det er for sent å gjøre noe med formen på Essos "On det run" som skal stå ferdig om noen uker.

– Kommunens tekniske hovedutvalg har godkjent planene. Det var kun Ap som protesterte på dem, men de ble vedtatt. Det eneste som kan forandre utfallet er at hovedutvalget tar saken opp igjen. Det skal jeg be nestlederen i utvalget å gjøre, sier Pran.

Hardt presset

Pran bruker denne utbyggingen som et eksempel på hvorfor det er så viktig med en byarkitekt.

– Politikerne kan regulere og bestemme hva som skal være hvor i en by. Men for å sikre en bygningsmessig kvalitet kan vi ikke satse på politikeres synsing, og på at politikerne skal foreta detaljbestemmelser. Det bør overlates til fagfolk.

Når administrasjonen i Skedsmo er så hardt presset i disse utbyggingstider er det faktisk bare en styrking av den med en byarkitekt som kan sikre oss den ønskede, viktige helheten og kvaliteten, sier Pran.

Han opplever at den nye Essostasjonen vil gi Lillestrøm dårligere bykvalitet, mens den kunne vært gjort så mye bedre.

– Se på Shellstasjonen på Lillestrøm Syd - den er tilpasset et bymiljø, roser han.

To typer tak

Blant det han kaller uheldig er for eksempel at bensinstasjonens hovedbygning får valmet tak, mens vaskehallen ved siden av får flatt tak. Ingen indre helhet i prosjektet.

Bygningene bryter i tillegg med omgivelsene og vil stikke seg kraftig ut fra helheten.

– Men når man først har valgt og fått godkjent formen – da burde det i det minste vært satt krav til materialkvaliteten på det som bygges. Men nei – her får det valmete taket en flat strukturløs takpapp til dekke. Intet som skaper positive synsbrudd.

Husk den styggeste byen

En bensinstasjon med en slik utforming kan passe langs en landevei i Lom, men ikke i en bykjerne, det er mitt hovedpoeng, sier politikeren.

Og gjentar overbevisningen om at en byarkitekt ville ha fått til en bedre og riktigere utvikling.

– Økt faglig styrke ville garantert gitt et bedre resultat i ni av ti utbyggingstilfeller. Vi må bare styrke fokuset på å sørge for kvaliteten i bykjernen i Lillestrøm og på Strømmen. Det er ikke så lenge siden Lillestrøm ble kåret til Norges styggeste by. Selv om stasjonsområdet har fått byggeskikkpris må vi stadig skjerpe oss slik byen ikke på nytt havner nederst på rangstiden.