– At det ble kaos er ikke så rart når folk ikke respekterer rødt lys

KAOSPUNKT: Søndag kveld og mandag morgen skal det ha vært flere kilometer lange køer på grunn av veiarbeidet ved Krogstad. Mandag formiddag flyter trafikken som normalt. FOTO: VIDAR SANDNES

KAOSPUNKT: Søndag kveld og mandag morgen skal det ha vært flere kilometer lange køer på grunn av veiarbeidet ved Krogstad. Mandag formiddag flyter trafikken som normalt. FOTO: VIDAR SANDNES

Artikkelen er over 5 år gammel

Flere kilometer lange køer irriterte bilistene både søndag kveld og mandag morgen. Utbyggeren beklager forsinkelsene, men sier det er umulig å reparere veien uten at det blir noe ventetid.

DEL

Politiet opplyste mandag at køene på fylkesvei 170 fra Aurskog i retning Fetsund strakk seg opptil fem kilometer.

– Firmaet som gravde hadde satt opp lysregulering med intervaller som skapte køen, opplyste operasjonsleder Petter Olausson.

Flere RB-tipsere kommer med lignende opplysninger, og flere indikerer at lysreguleringen på stedet førte til problemene.

– Allerede 05.45 mandag morgen måtte jeg vente i 15 til 20 minutter. Det mest irriterende var jo at det nesten ikke kom biler andre veien, så sensorer ved trafikklysene kunne det ikke være, sier en tipser.

En annen opplevde å stå stille søndag kveld i 20 minutter.

– Da kom det knapt noen biler den andre veien, opplyser han.

– Ikke rart det ble kaos

Det er firmaet Veidekke Industri som utfører arbeidene langs Kompveien ved Krogstad Miljøpark.

Firmaet opplyser at intervallene på trafikklysene var oppsatt slik at de skulle gi 60 til 70 sekunders grønt lys om gangen, før de deretter går i rødt for å tømme strekningen før det åpnes for trafikk i motsatt retning.

– At det ble kaos på stedet søndag kveld og grytidlig mandag morgen er ikke så rart når folk ikke respekterer å vente på rødt lys. Vi hadde våre folk på stedet flere ganger søndag kveld og natt til mandag på grunn av klager på kø. Da oppdaget vi at opptil åtte biler pluss én buss kjørte etter at lyset hadde skiftet til rødt. Da blir det trøbbel. De reduserer tida det blir grønt i andre enden. Trafikklysene er sensorstyrt og når trafikk kjører på rødt blir det kaos, sier anleggsleder Tore Dyrseth.

Legger seg flate

Firmaet beklager at trafikantene ble forsinket.

– Vi klarer ikke reparere veien uten at det blir noe ventetid. I ettertid ser vi at vi skulle hatt manuell dirigering på plass klokka 05.00 mandag, og ikke klokka 06.00 slik vi planla. På det punktet legger vi oss flate. Vi beklager at det ble litt mer kaos enn vi hadde drømt om, sier han.

Trafikklysene var bare i bruk fra fredag kveld til i morges. Fra nå av blir det manuell dirigering til firmaet er ferdige på stedet.

– Hadde tillatelse

Mandag morgen opplyste politiet at Veitrafikksentralen (VTS) ikke hadde fått innmeldt veiarbeidet og at det derfor heller ikke var gitt noen tillatelse for slikt arbeid.

Dette avviser Veidekke.

– Jobben ble meldt inn til VTS som vi alltid må gjøre når vi skal stenge veien eller redusere framkommeligheten over en periode. Meldingen om at arbeidene ble forlenget har ikke kommet med i loggen til VTS. Hva som har skjedd her har jeg ikke oversikt over enda, men det er feil at arbeidene ble startet uten tillatelse, sier Dyrseth.

Snart ferdige

Uansett kan Dyrseth glede bilistene med at veien snart blir bedre enn den har vært.

– Det vi gjør er å masseutskifte deler av veibanen fra innkjøringa til Krogstad Miljøpark og ned til bunnen av bakken. Her har det vært et leit søkk en lang periode. Dette er en svært omfattende jobb siden grunnforholdene er svært dårlige og vi bygger opp veien med skumglass som har svært lav egenvekt. Arbeidene ble mer omfattende enn forespeilet da grunnforholdene var mye dårligere enn ventet. Det ble derfor besluttet å utvide området vi skulle grave på og da går det også lengre tid, forklarer han.

Ifølge Dyrseth er planen å asfaltere natt til onsdag og montere nytt autovern onsdag formiddag. Selve asfalteringen er væravhengig, så om det blir mye regn, så kan ferdigstillelse bli utsatt en dag.

Artikkeltags