Flere apper gjør det mulig å bestille taxi med smarttelefonen. Appen registrerer hvor du er og finner fram til drosjer i nærheten av deg. Så kan du bestille direkte med få tastetrykk. Taxiselskapene på Romerike har fått tilbud fra flere app-selskaper om å være med i slike apper.

Ikke trygt nok

Men Øvre Romerike Taxi vil ikke være med i en taxi-app.

– Systemet er ikke trygt nok, mener daglig leder Dag Bakke i Øvre Romerike Taxi.

For hver bestilte tur betaler taxiselskapet en liten sum til app-selskapet. Det kan føre til problemer, mener Bakke.

– Er det stort trykk på en lørdag klokka tre og alle skal ha taxi, kan folk bli stående og trykke på mobilen flere ganger for å bestille. Det er ikke bra. Hver bomtur for oss koster penger. Og her finnes ikke et system som gjør at vi får betalt for bomturene, sier Bakke.

Han mener også at gps-systemet som app-selskapene bruker, ikke kan overføres til taxiselskapets datasystem.

Bekymret

– Vi vet at bestilling via apper er framtiden, sier Dag Skramstad, daglig leder i Taxus Akershus (Nedre Romerike Taxi og Asker og Bærum Taxi).

Siden i vår har de hatt en prøveordning med appen TaxiStation. Skramstad tror app-bestilling kan gi dem nye kunder og økt omsetning. Men han er også urolig for hva som blir konsekvensene av at taxibestillinger flyttes over til mobilen.

– Det som bekymrer oss, er at andre vil ta hånd om kundestrømmen, sier Skramstad.

Ny konkurranse

For en taxi-app fungerer omtrent som en nettside somhotels.com eller booking.com for hotellbransjen. Disse nettsidene har en oversikt over hvilke rom som er ledige hos flere forskjellige hotellkjeder. På samme måte vil app-selskapet ha avtale med flere taxiselskaper. Og appen vil automatisk lede kunder til de taxiselskapene som har drosjer i nærheten.

– Det betyr at du mister grepet om kundene. De kan bli ledet over til andre taxiselskaper. Vi får en helt annen konkurransesituasjon, og det er noe nytt for oss, sier Skramstad.

Han er redd for at kunder som bruker Nedre Romerike Taxi fast, kan forsvinne.

– Konkurransen er stor i Oslo og Akershus. Da må man prøve å bevare kundene man har, sier han.

En egen app

Taxus Akershus er også i dialog med selskapet bak appen Click A Taxi for å høre hva de kan tilby. I tillegg vil taxiselskapet i løpet av kort tid gi ut en egen, lokal app som kun vil gjelde for Nedre Romerike Taxi og Asker og Bærum Taxi.

– Da har vi en app for oss selv. De kundene som bare kjører i lokalområdet, får mulighet til å bestille hos oss, sier Skramstad.