Ahus-utvidelse skaper trafikkfelle

07.13: Her var det like før det gikk galt. To biler må foreta en unnamanøver for ikke å kollidere. Dermed var det tre biler i bredden på det verste. Bildet er tatt ved avkjøringa til Ahus på riksvei 159 tidlig om morgenen. Bilene står i kø langt ut på motorveien for å komme seg av i retning sykehuset, noe som skaper farlige situasjoner. Flere bilister må bråbremse eller vrenge seg unna for å unngå kollisjoner. ALLE FOTO: ROAR GRØNSTAD

07.13: Her var det like før det gikk galt. To biler må foreta en unnamanøver for ikke å kollidere. Dermed var det tre biler i bredden på det verste. Bildet er tatt ved avkjøringa til Ahus på riksvei 159 tidlig om morgenen. Bilene står i kø langt ut på motorveien for å komme seg av i retning sykehuset, noe som skaper farlige situasjoner. Flere bilister må bråbremse eller vrenge seg unna for å unngå kollisjoner. ALLE FOTO: ROAR GRØNSTAD

Artikkelen er over 7 år gammel

Utvidelsen av Ahus har skapt kaotiske og livsfarlige tilstander ved avkjøringen til sykehuset.

DEL

Slik ser morgentrafikken ut ved avkjøringa til Ahus, etter at sykehuset utvidet staben med 750 ansatte i forrige uke.

Det var bare tilfeldigheter og flaks at ikke flere biler smalt sammen da Romerikes Blad reiste ut for å dokumentere problemet mandag morgen.

I tidsrommet 07.10 til 07.30 sto køen til langt ut på motorveien og skapte farlige situasjoner.

Flere bilister måtte bråbremse eller vrenge seg unna for å unngå kollisjoner. Én av situasjonene er fanget på film, og den kan du se her.

Hva synes du om trafikken ved Ahus? Si din mening nederst i saken!

– Dette er farlig

Avdelingsdirektør Nils-Erik Bogsrud i Statens vegvesen region Øst blir rystet når han ser bildene og filmen av trafikkaoset i Lørenskog.

– Oi. Dette ser ikke bra ut. Dette er farlig. Det er 90-sone på denne strekningen, så her kan det bli skikkelig alvorlige skader dersom det smeller, sier Bogsrud etter å ha sett filmen.

Når avdelingsdirektøren får høre hvor om når problemet har oppstått, er han ikke i tvil om hva som er årsaken.

– Dette har garantert med utvidelsen av Ahus å gjøre, sier han.

Vil vurdere tiltak

Både Bogsrud og trafikkplanlegger Terje Kristiansen i Statens vegvesen mener det er behov for å se nærmere på problemet, for å vurdere eventuelle tiltak.

– Vi må reise ut og se hvor det propper seg. Dersom det er en av rundkjøringene som er problemet, må vi forsøke å redusere hastighetene inn mot rundkjøringen slik at det flyter jevnere og bedre, sier Kristiansen.

Ifølge trafikkplanleggeren kan det også være en løsning å forlenge avkjøringsfeltet. Men dette vil potensielt ta veldig lang tid, muligens flere år.

POLITIET: – Bruk nødblink

– Flere må ta kollektivt

Det er imidlertid ting som tyder på at trafikkproblemene strekker seg helt opp til sykehusets parkeringshus.

Etter utvidelsen har parkeringshuset vært fullstappet, så flere ansatte har blitt dirigert til en midlertidig parkering like i nærheten.

Kommunikasjonsdirektør Geir Boye Lindhjem ved Ahus forteller om delvis kaotiske tilstander, spesielt i første del av forrige uke.

– Da var det mange som hadde sine første dager på jobb, noe som bidro til ekstra problemer. Men vi har generelt en utfordrende parkeringssituasjon, og det må vi leve med helt til vi får en ny og permanent løsning på plass. I mellomtiden er det bare én løsning på problemet: å få flere ansatte til å kjøre kollektivt, sier Lindhjem.

Ifølge kommunikasjonsdirektøren jobber sykehuset nå aktivt med å informere alle ansatte om kollektivtilbudet til og fra sykehuset.

Hva synes du om trafikken ved Ahus? Si din mening nederst i saken!

Tåler ekstra etasje

Teorien om at trafikkproblemene skyldes en kork ved parkeringshuset, styrkes av at de fleste sykehusansatte begynner på jobb klokka 07.30.

– Det er veldig mange som kommer kjørende akkurat da. Det er nok mulig veinettet i området ikke er beregnet for så mye trafikk, sier Lindhjem.

Ifølge kommunikasjonsdirektøren er det umulig å si når den nye parkeringsløsningen er ferdig. Det er også uklart hvor den skal plasseres.

– Parkeringshuset vi har i dag er bygget for å tåle en ekstra etasje, men det betyr ikke at det blir løsningen. Det vil jo uansett føre trafikken den samme veien som i dag, sier han.

Trafikkplanlegger Kristiansen i veivesenet har ingen forslag til tiltak dersom det er parkeringshuset som er problemet.

– Da ligger ballen hos sykehuset. Det er deres eiendom og lite vi får gjort, sier han.

Artikkeltags